Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- scharakteryzować jakościowe metody zbierania danych;
- wyodrębnić trzy grupy jakościowych metod zbierania danych (obserwację etnograficzną, wywiad, analizę archiwów);
- scharakteryzować obserwację etnograficzną, ze szczególnym uwzględnieniem etapów, jakie można w niej wyróżnić;
- wyjaśnić, na czym polega obserwacja zdarzeń krytycznych;
- scharakteryzować metodę wywiadu, w tym możliwe rodzaje wywiadu (standaryzowane, niestandaryzowane);
- przedstawić, na czym polega wywiad narracyjny i jakie fazy analizy materiału uzyskanego za pomocą wywiadu narracyjnego można wyróżnić;
- określić, czym charakteryzuje się wywiad etnograficzny;
- przedstawić, na czym polega metoda zwana analizą archiwów;
- wymienić cechy wspólne badań jakościowych;
- scharakteryzować ilościowe metody zbierania danych;
- wyróżnić rodzaje metod obserwacyjnych (obserwację ilościową i eksperyment) i określić, na czym one polegają;
- wyróżnić rodzaje metod sondażowych (ankieta, testy wystandaryzowane, wywiad ilościowy);
- wymienić cechy wspólne metod ilościowych;
- wyróżnić możliwe strategie łączenia badań jakościowych i ilościowych;
- określić, w jaki sposób jakościowe i ilościowe metody zbierania danych znajdują zastosowanie w badaniach teoretycznych i praktycznych.