Rozszerzony spis treści
Część 3. Rozdział 16. Pedagogika międzykulturowa (Tomasz Szkudlarek)
- Kultura i edukacja
- Pedagogika modernistyczna
- Dekolonizacja źródła edukacji międzykulturowej
- Orientacje w edukacji międzykulturowej
- Kontekst polityczny – USA
- Kontekst polityczny – integracja europejska
- Doświadczenia polskie
- Kontrowersje wokół edukacji międzykulturowej
Odmiany klasycznego rdzenia pedagogiki
Odmiana treściowa | Odmiana formalna | |
---|---|---|
Źródło | pedagogika kultury | teoria krytyczna |
Przedstawiciele | G. Kerschensteiner, S. Hessen | J. Habermas |
Założenia w perspektywie edukacji międzykulturowej | a) poszukiwanie tego, co wspólne (systemu kulturowych wartości) w treściach kultury b) uniwersalny charakter wartości kulturowych i religijnych bądź zasad racjonalności | a) idea formalnej kompetencji do negocjowania i ustalania norm społecznych b) uniwersalny charakter wartości kulturowych i religijnych bądź zasad racjonalności |
Dziedzictwo uniwersalizmu | renesans (humanizm) i oświecenie (racjonalizm) | renesans (humanizm) i oświecenie (racjonalizm) |
Wychowanie | osadzone w idei kultury humanistycznej (świeckiej) lub religijnej | osadzone w racjonalności komunikacyjnej, tj. zdolności do racjonalnej argumentacji i takiego kierowania dyskusją, by osiągnąć porozumienie w sprawie wspólnie podzielanych zasad społecznego życia |
Etyka | wywodzona z wartości zakorzenionych w tradycji kultury | przybiera postać etyki dyskursu czyli uniwersalnych zasad ustalania wartości |