Najważniejsze terminy
- antropozofia
mistyczno-religijna wizja człowieka i świata, propagowana przez R. Steinera; antropozofia jest drogą poznania, która to, co duchowe w istocie ludzkiej, pragnie prowadzić ku temu, co duchowe we wszechświecie; opiera się na przesłankach panteistycznych oraz wierze w reinkarnację.
- inkontrologia
współczesny nurt pedagogiki humanistycznej nawiązujący do filozofii dialogu, dotyczący warunków i możliwości spotkania między wychowawcą a wychowankiem.
- karma
prawo samostwarzającego się losu człowieka, któremu podlega dusza.
- spirytyzm
wiara w możliwość nawiązywania kontaktu z duchami osób zmarłych za pośrednictwem mediów.
- szkoła waldorfska, szkoła typu Waldorf
prywatna, niezależna od systemu szkół państwowych, ich programów i rozwiązań organizacyjno-prawnych; typ szkoły stworzony przez R. Steinera, pierwsza tego typu szkoła powstała w 1919 r. w Stuttgarcie przy fabryce papierosów Waldorf – Astoria; szkoła waldorfska jest instytucją wolną w podwójnym znaczeniu: 1) niezależności od państwa i gospodarki, 2) podporządkowania procesów edukacyjnych ideałowi wolności.
- teozofia
nurt światopoglądowy o charakterze okultystycznym głoszący możliwość poznania tajemnic świata boskiego za pomocą szczególnego oświecenia, które uzyskują wybrani ludzie przez ezoteryczną inicjację.
- wychowanie okultystyczne
rozumienie człowieka i jego uniwersum możliwe dzięki nauce o reinkarnacji, w której człowiek jest wiecznym duchem wcielającym się w ciało własne, a po śmierci w ciało innej osoby; wychowawcy powinni znać zasady metamorfozy kształtu i istoty człowieka, by w kontakcie z rozwijającym się ludzkim bytem wspierać poprzez wychowanie jego kolejne narodziny; szereg wskazań dla wychowania okultystycznego sformułował R. Steiner.