Zadania do wykonania
- Zapoznaj się z wydaną niedawno w Polsce pracą Rudolfa Steinera pt. Zagadnienie wychowania jako zagadnienie społeczne. Duchowe, kulturowo-historyczne i społeczne podłoża pedagogiki Szkoły Waldorfskiej (Gdynia 2004), stanowiącą zapis wykładów wygłoszonych przez niego w 1919 roku. Na tej podstawie spróbuj ustalić, na czym polega siła i aktualność pedagogiki waldorfskiej.
- Zrekonstruuj antropologiczne podstawy szkoły waldorfskiej. Scharakteryzuj zwłaszcza poszczególne rodzaje ciał, które rozwijają się w kolejnych siedmioletnich okresach (fizyczne, eteryczne, astralne, Ja). Jakie konsekwencje dla organizacji procesu kształcenia i wychowania powoduje przyjęcie takich założeń?
- Zapoznaj się z pracą Martiny Kayser i Paula-Alberta Wagemanna Uczyliśmy w szkole waldorfskiej. O historii i praktyce pewnej pedagogicznej utopii (Warszawa 1998). Spróbuj na tej i innych podstawach ustalić, czy uzasadnione jest przypisywanie szkołom waldorfskim cech totalitarnych oraz sekciarskiego charakteru.