Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- wskazać twórcę pedagogiki waldorfskiej oraz przywołać najważniejsze fakty z jego życiorysu;
- określić, gdzie i kiedy powstała pierwsza szkoła typu Waldorf, jaki miała charakter i z czyjej inicjatywy ją utworzono;
- wymienić założenia, do których odwoływał się R. Steiner, tworząc szkołę typu Waldorf oraz ustalić, czy założenia te zachowują swą aktualność współcześnie;
- wskazać, kiedy powstała w Polsce pierwsza szkoła typu Waldorf;
- wyróżnić okresy w życiu człowieka następujących po sobie „narodzin” wraz z rozwijającymi się ciałami lub powłokami, wynikające z założeń antropologicznych przyjętych przez R. Steinera;
- określić zadania przypisywane wychowawcy w pedagogice waldorfskiej;
- przedstawić i uzasadnić wskazania dla wychowania okultystycznego;
- wskazać konsekwencje dla organizacji szkoły typu Waldorf, wynikające z przyjęcia założenia, że cały proces kształcenia i wychowania musi odpowiadać naturalnemu rytmowi: czuwania i snu, zapamiętywania i zapominania;
- wymienić zarzuty stawiane pedagogice steinerowskiej w Polsce.