Zadania do wykonania
- Zrekonstruuj omówione przez B. Milerskiego sposoby pojmowania pedagogiki religii. Na tej podstawie ustal dlaczego środowiska katolickie bardziej skłaniają się ku pojmowaniu pedagogiki religii jako kierunku badań w ramach teologii i zarazem jej nauki pomocniczej, będącej uzupełnieniem katechetyki i częścią teologii pastoralnej; środowiska ewangelickie natomiast skłonne są traktować pedagogikę religii jako kierunek badań i dyscyplinę naukową o charakterze teologicznym, wytwarzającą podstawową wiedzę humanistyczną i społeczną oraz dodatkowo wiedzę stosowaną.
- Porównaj trzy główne nurty, które ujawniły się w badaniach procesów edukacji religijnej w Polsce w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Chodzi o:
- zakorzenioną w polskiej tradycji teologicznej wizję uprawiania katechetyki jako subdyscypliny teologii pastoralnej, otwartej na dorobek innych nauk;
- podejmowanie zagadnień edukacji religijnej w kontekście analiz teoretycznych podstaw pedagogiki i wychowania;
- podejście pedagogiczno-religijne.
- Odtwórz przesłanki i twierdzenia, na których zbudowana jest pedagogika religii. Porównaj znaczenia edukacji, które w tych przesłankach się pojawiają (proces odnowy życia, egzystencjalna hermeneutyka tekstów, hermeneutyka doświadczeń, dialog).