Zagadnienia do dyskusji
- Jaki model szkoły dominuje współcześnie w Polsce? Dlaczego?
- Dlaczego system klasowo-lekcyjny, mimo wielu wad, jakie posiada, pozostaje najpopularniejszą formą nauczania?
- Dlaczego „okres dojrzewania decyzji o konieczności radykalnej reformy szkolnictwa” (s. 105) przypadł na lata 70. XX wieku? Jakie wydarzenia, procesy, zjawiska świadczyły wówczas o występowaniu kryzysu oświatowego?
- W jaki sposób można sobie poradzić z napięciem wpisanym w rozwój szkoły masowej, polegającym na tym, że: z jednej strony pojawiają się tendencje unifikujące, centralizujące, podporządkowujące cele edukacji szkolnej wymaganiom społecznym; z drugiej natomiast występuje zwrócenie się ku jednostce, ku zaspokajaniu jej indywidualnych dążeń?
- Dlaczego koncepcja szkoły jako organizacji uczącej się ma rodowód ekonomiczny? Jaki jest jej związek z pokapitalistycznym społeczeństwem wiedzy?