Rozszerzony spis treści

Część 2. Rozdział 1. Szkoła wspomagająca rozwój (Bogusława Dorota Gołębniak)

Typy szkół współczesnych (według Ivona K. Daviesa)

Typy szkół współczesnych (według Ivona K. Daviesa)

Próby uelastycznienia systemu klasowo-lekcyjnego

(źródło: podręcznik, strona 103)

Plan winnetkowski
Autor C. Washburne
Miejsce powstania Winnetka (dzielnica Chicago)
Charakterystyka Wyróżnia się przedmioty obowiązkowe, realizowane w ramach zajęć przedpołudniowych, których treści każdy uczeń musi opanować w dowolnym czasie poprzez pracę, jednostkową i grupową, oraz grupę przedmiotów realizowanych po południu w ramach grup zainteresowań
Plan daltoński
Autor H. Parkhurst
Miejsce powstania Dalton (USA, stan Massachusetts)
Charakterystyka Całoroczny plan nauczania jest podzielony na miesięczne zadania (opatrzone instrukcją i wskazówkami metodycznymi). Uczniowie mają całkowitą swobodę w wyborze zajęć i czasu pracy, muszą jedynie wypełnić „kontrakt”. Do dyspozycji pozostawia im się pracownie przedmiotowe i konsultacje przebywających w nich nauczycieli. Nauczyciel prowadzi raz w tygodniu zajęcia z całą klasą oraz sprawdza wykonanie indywidualnych zadań
Plan jenajski
Autor P. Petersen
Miejsce powstania Wprowadzony w latach 1912-1920; Jena (od 1924 r.); rozpowszechniony w Niemczech i Holandii
Charakterystyka Szkoła ma charakter wspólnoty życia i pracy wzorowanej na rodzinie. Nie ma tu podziału na klasy i przedmioty nauczania. Uczniowie tworzą dwie wspólnoty obejmujące po trzy roczniki. Corocznie najstarszy rocznik grupy pierwszej wchodzi do grupy wyższej, stając się tam rocznikiem najmłodszym. Do wspólnot należą też nauczyciele i rodzice. Wychowanie zajmuje prymarne, wobec nauczania, miejsce. Nauczanie opiera się na opracowywaniu kolejnych tematów

Modele współczesnej szkoły

Model tradycyjny
Podstawy filozoficzne Perenializm, esencjalizm (idealizm, realizm)
Ideologia edukacyjna Transmisja kultury
Ideologia polityczna/ program polityczny/ kontekst polityczny Konserwatyzm
Koncepcja rzeczywistości Statyczne, modernizujące się społeczeństwo opiera się na niezmiennych wartościach i zasadach
Rola szkoły w społeczeństwie Szkoły są głównymi instytucjami edukującymi (socjalizującymi) dorastające pokolenia
Cele edukacji szkolnej Ukształtowanie człowieka racjonalnego i wydobycie prawd uniwersalnych przez staranne kształcenie intelektu.
Urabianie charakteru ważnym narzędziem rozwijania moralności i duchowości
Status szkoły „Świątynia” wiedzy i wartości uniwersalnych
Istota uczenia się Przyswajanie, modelowanie zachowań
Program nauczania Centralnie określony, jednakowy dla wszystkich uczniów program typu „kolekcja” (wiadomości zebrane w przedmiotach nauczania)
W centrum uwagi znajdują się treści przedmiotowe z takich dziedzin wiedzy, jak: język, literatura, historia, matematyka, przedmioty przyrodnicze
Nauczanie Przekaz i pobudzanie sił umysłowych uczniów
Metody podające (wykład, pogadanka, prezentacja, objaśnienia)
Kierowanie dyskusją
Status nauczyciela Urzędnik państwowy (lub rządu lokalnego)
Typ profesjonalizmu nauczyciela Nauczyciel, mistrz, technolog, przedstawiciel dyscypliny akademickiej
Styl pedagogiczny Kierowniczy
Model terapeutyczny
Podstawy filozoficzne Progresywizm (pragmatyzm)
Ideologia edukacyjna Romantyczność
Ideologia polityczna/ program polityczny/ kontekst polityczny Neoliberalizm
Koncepcja rzeczywistości Dynamiczna; rzeczywistość (także społeczna) podlega nieustannej zmianie
Rola szkoły w społeczeństwie Szkoła wspomaga edukację rodzinną; rozwój i samospełnienie jednostki przynosi korzyści społeczeństwu
Cele edukacji szkolnej Samoaktualizacja i wspomaganie demokracji
Status szkoły Miejsce wspomagania rozwoju/samoaktualizowania
Istota uczenia się Stawanie się sobą (rozwój zaufania do siebie samego i samoakceptacji)
Trening współpracy z innymi
Program nauczania W pełni indywidualizowany, dostosowany do potrzeb edukacyjnych każdego ucznia, program typu „integracja”
Treści pełnią rolę drugoplanową (największą wagę przywiązuje się do procesu uczenia się)
Nauczanie Facylitacja (ułatwianie) – tworzenie atmosfery szczególnie sprzyjającej rozwojowi ucznia, konstruktywnym zmianom w jego zachowaniu, osobowości
Status nauczyciela Niezależny profesjonalista
Typ profesjonalizmu nauczyciela Nauczyciel-terapeuta
Styl pedagogiczny Terapeutyczny
Model refleksyjny
Podstawy filozoficzne Progresywizm (pragmatyzm)
Ideologia edukacyjna Emancypacja
Ideologia polityczna/ program polityczny/ kontekst polityczny Neoliberalizm i neokonserwatyzm
Koncepcja rzeczywistości Dynamiczna; świat człowieka podlega coraz bardziej gwałtownym zmianom
Rola szkoły w społeczeństwie Szkoła wspomaga całościowy rozwój jednostki, a dzięki uczeniu we współpracy przygotowuje ją do życia w demokracji
Cele edukacji szkolnej Wspomaganie całościowego uczenia się; rozwój kompetencji komunikacyjno-interpretacyjnych
Status szkoły Miejsce wspomagania rozwoju/nabywania kompetencji komunikacyjno-twórczych
Istota uczenia się Uzyskiwanie osobistego rozumienia (interaktywne nadawanie sensu nowo spotykanym informacjom)
Program nauczania Program typu „integracja” – bloki, ścieżki, tematy wiodące (czynnikiem integrującym jest język traktowany jako medium komunikacji i instrument myślenia)
Znaczny margines swobody wyboru treści i metody pracy przez ucznia/uczniów negocjujących znaczenia w małych grupach (wolność w ramach)
Nauczanie Złożoność roli (diagnoza poziomu rozwoju, organizacja sytuacji zadaniowych, stymulujących refleksyjne korzystanie z języka jako narzędzia uczenia się, monitorowanie postępów, rozmawianie o rezultatach i sposobach dochodzenia do nich z uczniami i ich rodzicami) wymaga jednoczesnego pełnienia roli menedżera, facylitatora, koordynatora, audytorium
Status nauczyciela Niezależny profesjonalista
Typ profesjonalizmu nauczyciela Refleksyjny praktyk, nauczyciel badacz-w-działaniu, improwizator
Styl pedagogiczny Negocjacyjny
Model emancypacyjny
Podstawy filozoficzne Rekonstrukcjonizm, rekonceptualizm, neopragmatyzm
Ideologia edukacyjna Emancypacja
Ideologia polityczna/ program polityczny/ kontekst polityczny Neomarksizm, teologia wyzwolenia, ruch feministyczny
Koncepcja rzeczywistości Dynamiczna; gwałtownie zmieniająca się rzeczywistość umożliwia aktywnym jednostkom włączanie się w proces transformacji celem nadania mu bardziej sprawiedliwego kierunku
Rola szkoły w społeczeństwie Dzięki edukacji można zmienić społeczeństwo (szkoła zaangażowana w zmianę społeczną)
Cele edukacji szkolnej Nabywanie kompetencji interpretacyjno-krytycznych umożliwiających opieranie się uwiedzeniom kultury globalnej, czynienie świata bardziej sprawiedliwym (wychowanie dla zmian i reformy społecznej)
Status szkoły Miejsce akulturacji, lokalny punkt oporu
Istota uczenia się Społeczne konstruowanie znaczeń
Program nauczania Program typu „integracja” wzbogacony o treści społeczne, polityczne, lingwistyczne, sztukę, estetykę, wykraczający w realizacji poza mury szkolne
Akcent nie tyle na treści czy metodę pracy, ile na jaźń, samowiedzę, samoświadomość
Nauczanie Energetyzowanie, angażowanie na rzecz lokalnych projektów
Status nauczyciela „Agent” zmiany
Typ profesjonalizmu nauczyciela Radykalny pedagog, transformatywny intelektualista
Styl pedagogiczny Wyzwalający

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88