Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- określić rolę, jaką spełniają nauczyciele w przypadku programu szkolnego kreowanego odgórnie i oddolnie;
- wymienić elementy, których dobrania i ustrukturyzowania wymaga opracowanie programu szkolnego;
- zdefiniować pojęcie „styl nauczania”;
- scharakteryzować zamknięty styl nauczania;
- przedstawić podstawy, na których oparty jest ramowy (zindywidualizowany) styl nauczania;
- wskazać kluczowe założenie dla negocjacyjnego stylu nauczania;
- rozróżnić style nauczania: negocjacyjny i ramowy;
- wyróżnić możliwe rodzaje celów kształcenia;
- podać znaczenie terminu „taksonomia”, wskazać osobę, dzięki której taksonomie zostały przeniesione na teren edukacji;
- rozszyfrować zasadę AZTS;
- wymienić rozpoznane i opisane we współczesnej psychologii kształcenia wzory uczenia się;
- przedstawić strategie nauczania stosowane w ramach wzorów behawioralnych;
- przedstawić strategie przyswajania, przetwarzania i produkowania informacji wykorzystywane we wzorach procesualno-poznawczych uczenia się;
- scharakteryzować techniki myślenia innowacyjnego – synektyki i metafory;
- opisać właściwości strategii uczenia się w małych grupach;
- wyróżnić i scharakteryzować strategie nauczania niedyrektywnego;
- odróżnić liniowy model planowania od modelu nieliniowego;
- wskazać różnice pomiędzy planami rocznymi i semestralnymi a planami tygodniowymi, dziennymi i pojedynczych zajęć;
- określić, od czego zależy postać planów lekcji;
- scharakteryzować materiały edukacyjne wykorzystywane w szkole;
- zdefiniować termin „technologia informacyjna”, przedstawić sposoby jej wykorzystania w szkole;
- opisać poszukiwania podejmowane przez nauczyciela określanego mianem „refleksyjnego praktyka”;
- wymienić możliwe techniki nauczycielskich poszukiwań.