Zadania do wykonania
- Abstrahując od treści tego rozdziału podejmij próbę udzielenia odpowiedzi na sformułowane przez Roberta Kwaśnicę pytania:
- Czy możliwe jest pełne przygotowanie zawodowe nauczyciela?
- Jakie kompetencje składają się na przygotowanie zawodowe nauczycieli?
- Na czym polega rozwój zawodowy nauczycieli?
- Jaki jest dzisiaj polski nauczyciel?
- Co to znaczy wspomagać nauczycieli w rozwoju?
- Zaprojektuj program kształcenia nauczycieli, który będzie miał na celu wyposażenie ich w dwa rodzaje wiedzy: praktyczno-moralną i techniczną oraz odpowiadające im rodzaje kompetencji.
- Zaprojektuj badanie mające na celu ustalenie, jakie stadium w rozwoju zawodowym (przedkonwencjonalne, konwencjonalne, postkonwencjonalne) osiągnęli nauczyciele. Co posłuży za wskaźnik (wskaźniki) świadczący o znajdowaniu się na określonym poziomie rozwoju?
- Zapoznaj się z książką Otto Specka Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych (Gdańsk 2005). Zestaw ustalenia O. Specka z obrazem nauczyciela, jaki przedstawia w tym rozdziale Robert Kwaśnica. Czy polski nauczyciel ma szansę poradzić sobie z trudnościami, o których pisze Otto Speck?