Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- wskazać przesłanki ideowe, społeczne, polityczne i ekonomiczne, które legły u podstaw polityki edukacyjnej państw w XIX wieku;
- wymienić stanowiska, jakie w kwestii szerzenia i metodycznej realizacji wykształcenia początkowego zarysowały się na początku XIX wieku;
- opisać funkcjonowanie systemu monitorialnego, stworzonego około 1800 roku przez Andrew Bella i Josepha Lancastera;
- scharakteryzować poglądy i działalność Johanna Heinricha Pestalozziego, nazywanego „wielkim ojcem” nowoczesnej powszechnej ogólnokształcącej szkoły początkowej oraz pedagogii opiekuńczej;
- wskazać twórcę tzw. ogródków dziecięcych (kindergarten) i scharakteryzować jego działalność oraz poglądy;
- odróżnić gimnazja klasyczne od gimnazjów realnych;
- wymienić cechy charakterystyczne nurtu filozoficzno-kulturalnego zwanego neohumanizmem, przedstawić zapatrywania neohumanistów na wykształcenie;
- wskazać przyczyny, które umożliwiły rozwój kształcenia realnego i zawodowego w XIX wieku, mające swoje źródło w dominujących wówczas pozytywizmie i utylitaryzmie;
- scharakteryzować tworzone na przełomie XVIII i XIX wieku utopijne wizje społeczności samorządnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na działalność Roberta Owena;
- odróżnić uniwersytety typu francuskiego od uniwersytetów typu niemieckiego;
- scharakteryzować tworzone od końca XVIII wieku politechniki;
- wymienić najważniejsze wydarzenia z zakresu myśli pedagogicznej i działalności edukacyjnej w zaborze rosyjskim;
- wymienić najważniejsze wydarzenia z zakresu myśli pedagogicznej i działalności edukacyjnej w zaborze pruskim;
- wymienić najważniejsze wydarzenia z zakresu myśli pedagogicznej i działalności edukacyjnej w zaborze austriackim.