Cele nauczania

Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:

  1. wskazać przesłanki ideowe, społeczne, polityczne i ekonomiczne, które legły u podstaw polityki edukacyjnej państw w XIX wieku;
  2. wymienić stanowiska, jakie w kwestii szerzenia i metodycznej realizacji wykształcenia początkowego zarysowały się na początku XIX wieku;
  3. opisać funkcjonowanie systemu monitorialnego, stworzonego około 1800 roku przez Andrew Bella i Josepha Lancastera;
  4. scharakteryzować poglądy i działalność Johanna Heinricha Pestalozziego, nazywanego „wielkim ojcem” nowoczesnej powszechnej ogólnokształcącej szkoły początkowej oraz pedagogii opiekuńczej;
  5. wskazać twórcę tzw. ogródków dziecięcych (kindergarten) i scharakteryzować jego działalność oraz poglądy;
  6. odróżnić gimnazja klasyczne od gimnazjów realnych;
  7. wymienić cechy charakterystyczne nurtu filozoficzno-kulturalnego zwanego neohumanizmem, przedstawić zapatrywania neohumanistów na wykształcenie;
  8. wskazać przyczyny, które umożliwiły rozwój kształcenia realnego i zawodowego w XIX wieku, mające swoje źródło w dominujących wówczas pozytywizmie i utylitaryzmie;
  9. scharakteryzować tworzone na przełomie XVIII i XIX wieku utopijne wizje społeczności samorządnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na działalność Roberta Owena;
  10. odróżnić uniwersytety typu francuskiego od uniwersytetów typu niemieckiego;
  11. scharakteryzować tworzone od końca XVIII wieku politechniki;
  12. wymienić najważniejsze wydarzenia z zakresu myśli pedagogicznej i działalności edukacyjnej w zaborze rosyjskim;
  13. wymienić najważniejsze wydarzenia z zakresu myśli pedagogicznej i działalności edukacyjnej w zaborze pruskim;
  14. wymienić najważniejsze wydarzenia z zakresu myśli pedagogicznej i działalności edukacyjnej w zaborze austriackim.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88