Najważniejsze terminy
następne » | ||
- analiza archiwów
metoda zbierania danych polegająca na analizowaniu zawartości dokumentów, źródeł, tekstów i rzeczy materialnych.
- ankieta
metoda polegająca na zorganizowanym zadawaniu pytań osobie badanej.
- badania ilościowe
sposób poznawania rzeczywistości edukacyjnej, który wymaga zastosowania pomiaru.
- badania jakościowe
sposób poznawania rzeczywistości edukacyjnej w określonym kontekście.
- badania praktyczne
badania służące diagnozowaniu rzeczywistości edukacyjnej oraz jej ocenie.
- badania teoretyczne
badania służące budowaniu teorii lub jej weryfikacji.
- badanie pilotażowe
faza badania, w której wybiera się grupkę osób i prosi ją o wypełnienie roboczej wersji kwestionariusza, służy ono likwidacji lub modyfikacji pozycji błędnie skonstruowanych.
- badanie właściwe
ta część badania, w której respondenci udzielają odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu ankiety.
- dokument
utrwalony w sposób formalny (najczęściej urzędowy) wytwór ludzkiej działalności.
- eksperyment
typowa dla badań pedagogicznych metoda zbierania danych, opierająca się na dwóch różnych schematach – jeden służy szacowaniu wpływu jednego faktu na inny, drugi weryfikacji opracowanego modelu działania pedagogicznego.
- obserwacja ilościowa
grupa metod służących do utrwalenia zachowań, które mają miejsce w różnych dziedzinach praktyki edukacyjnej.
- obserwacja uczestnicząca (etnograficzna)
metoda, w której badacz bierze bezpośredni udział w życiu osób badanych, można w niej wyróżnić trzy etapy: orientacji w terenie, wyodrębniania elementów zogniskowanych, selektywny.
następne » |