Scenariusze ćwiczeń i zagadnienia do dyskusji

Scenariusze:

  1. Sięgnij do książki A. Nalaskowskiego Przestrzenie i miejsca szkoły (Kraków 2002), którą przywołuje w swoim tekście K. Rubacha. Na podstawie jej treści spróbuj zilustrować etapy wyróżniane w obserwacji etnograficznej (orientacji w terenie, wyodrębniania elementów zogniskowanych, selektywny).
  2. Wykorzystując podział na badania, w których wykorzystuje się ilościowe i jakościowe metody zbierania danych zaproponuj badania, w których mogą być wykorzystane metody: ilościowe, jakościowe, oba rodzaje metod. W tym ostatnim przypadku określ, jakie strategie łączenia badań jakościowych i ilościowych proponujesz zastosować.
  3. Poszukaj wśród prac z zakresu pedagogiki takich, które byłyby raportami z badań, w których wykorzystano ilościowe metody zbierania danych (np. obserwację, ankietę, test). Zrekonstruuj zastosowany przez autorów tych raportów sposób postępowania badawczego, próbując ustalić, czy znalazły w nich zastosowanie wszystkie czynności, o których wspomina K. Rubacha na stronie 48 podręcznika.
  4. Rozdział 2 zatytułowany jest „Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych”. Wykorzystując ustalenia K. Konarzewskiego, zawarte w jego książce Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna (Warszawa 2000) spróbuj przyporządkować poszczególnym metodom zbierania danych metody ich analizy. Efekt swojej pracy przedstaw w tabeli.

Zagadnienia do dyskusji:

  1. Jakie konsekwencje dla możliwości uprawiania badań naukowych w pedagogice wynikają z faktu, że dyscyplina ta należy do grupy nauk humanistycznych i społecznych?
  2. Co to znaczy, że badacza można porównać do „majsterkowicza” lub „dziecka bawiącego się puzzlami”?
  3. Jakie kryteria decydują o poprawności badań jakościowych?
  4. Jakie czynniki zadecydowały o dominacji badań wykorzystujących ilościowe metody zbierania danych w polskiej pedagogice do lat 90. XX wieku?

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Obyczaje w Polsce
Obyczaje w Polscecena juz od 43,90zamów
Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88