Porównanie badań ilościowych i jakościowych
Kryteria porównania
|
Badania jakościowe
|
Badania ilościowe
|
Język danych
|
Subiektywny, związany z kontekstami badanych zdarzeń i zjawisk; podobny do języka potocznego, oddający bezpośrednie doświadczenie wyniesione z terenu badań
|
Intersubiektywny, charakterystyczny dla stosowanych teorii i procedur, a nie osób badanych; dane są często liczbami, prezentowanymi w tabelach i wykresach, zależności pomiędzy faktami przedstawiane są w postaci wzorów atematycznych
|
Analiza danych
|
Dane są analizowane zgodnie z trzema powtarzającymi się zespołami czynności badawczych: 1) redukcja danych, 2) reprezentacja danych, 3) wyprowadzenie i weryfikacja wniosków
|
Dane są analizowane na podstawie modeli statystycznych; ich interpretacje nie wykraczają poza zjawiska mieszczące się w modelu statystycznym
|
Narzędzia badawcze
|
Rzadko używa się standaryzowanych (ujednoliconych) narzędzi badawczych; badacze sami rozpoznają rzeczywistość na podstawie spostrzeżeń, myśli, uczuć i intuicji
|
Wykorzystywane są narzędzia, za pomocą których można wyselekcjonować z wiedzy czy zachowania badanego interesujące badacza fakty wyraźnie odróżnialne od innych faktów
|
Organizacja badań
|
Badania nie są wcześniej szczegółowo planowane; czynności badacza tworzą się w trakcie pobytu w terenie czy podczas analizy materiału
|
Badania są wcześniej szczegółowo planowane, nic nie dzieje się przypadkowo; każda procedura jest kilkakrotnie weryfikowana; badacz zawsze wie, od czego zaczyna, co zrobi w trakcie badania i na czym skończy
|
Ograniczenia
|
Brak możliwości uogólnienia wniosków, odniesienia ich do całej populacji; zaangażowanie badacza w sytuacje badawcze może być obciążone błędem jego obiektywizmu
|
Brak możliwości poznania subiektywnego świata edukacji; niemożliwe jest wykroczenie poza zdobyte dane; badacz skupia uwagę na poznaniu konstruktu, o którym zakłada się, że jego parametry istnieją w rzeczywistości
|
Pedagogika. T. 1-2
Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego
Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.
więcej »
Materiały dla studentów
Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.
więcej »
Materiały dla wykładowców
Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.
więcej »
ibuk