Zadania do wykonania
- Jakie argumenty mogą potwierdzić przekonanie postmodernistów, że „mamy obecnie do czynienia z powstawaniem nowego rodzaju społeczeństwa” (s. 452)? Jakie nowe typy informacji, wiedzy i technologii wyłaniają się współcześnie?
- Spróbuj podjąć obronę Wielkich Opowieści (oznaczających wszelkie dyskursy i teorie modernistyczne). Jakich argumentów użyjesz? Czy zasadny jest pogląd, że „w najlepszym wypadku są one tekstualnie relatywne, w najgorszym – totalnie arbitralne” (s. 453)?
- Porównaj postrzeganie rzeczywistości jako „lingwistycznej konwencji” („nic nie istnieje poza językiem”) z kontekstualną teorią rzeczywistości („rzeczywistość jest rezultatem procesów społecznych, akceptowanych jako normalne w specyficznym kontekście”).
- Porównaj modernistyczną i postmodernistyczną interpretację kategorii podmiotu. Jakie konsekwencje dla edukacji powoduje przyjęcie założenia, że podmiot to „maska”, „rola”, „ofiara”, „konstrukt ideologiczny”?
- Posługując się metodą dekonstrukcji spróbuj przeanalizować wybrany tekst z podręcznika akademickiego Pedagogika, do którego odnosi się ten aneks.
- Zapoznaj się z książką Allana Blooma Umysł zamknięty (Poznań 1997). Prześledź podaną tam argumentację dotyczącą potrzeby odwołania się do projektu oświecenia jako koniecznej podstawy współczesnej edukacji. Jak na te argumenty zareagowaliby postmoderniści?