Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- scharakteryzować społeczeństwo postmodernistyczne;
- wymienić czołowych postmodernistów;
- określić, czym dla postmodernistów jest nauka;
- zdefiniować termin „Wielkie Opowieści” oraz podać, dlaczego postmoderniści je odrzucają;
- przedstawić postmodernistyczną krytykę modernistycznych przekonań;
- scharakteryzować postmodernistyczne rozumienie podmiotu;
- podać nazwę postmodernistycznej metody analizy rzeczywistości;
- przedstawić stanowisko, jakie postmoderniści zajmują wobec polityki;
- scharakteryzować, jak w modernistycznym a jak w postmodernistycznym dyskursie edukacji postrzegana jest wiedza szkolna;
- określić, jak w dyskursie edukacyjnym epoki modernizmu traktowana jest jednostka;
- przedstawić, jak postrzegani są nauczyciele w modernistycznym i postmodernistycznym dyskursie edukacyjnym;
- wyjaśnić na czym polega dezintegracja współczesnej edukacji;
- wymienić główne pojęcia emancypacyjne, określić, czym jest „uniwersalny” projekt emancypacji;
- ocenić, czy teorie postmodernistyczne dokonały przełomu we współczesnym myśleniu o edukacji;
- określić znaczenie kategorii „różnicy” oraz wskazać sposób jej uprawomocniania;
- przedstawić, jak postrzegana jest w postmodernizmie walka o kształt tożsamości;
- scharakteryzować konserwatywną krytykę postmodernizmu;
- opisać, jak postrzegana jest edukacja przez kulturowych fundamentalistów.