Zagadnienia do dyskusji
- Czy wychowanie ma służyć jednostce czy nadrzędnej wobec niej ideologii panującej władzy?
- Dlaczego „nie każdy (...) wychowawca, który jest przeciwnikiem autorytarnego czy represyjnego stylu wychowania jest zarazem zwolennikiem wychowania antyautorytarnego” (s. 379)?
- Według B. Śliwerskiego przedstawiciele nurtu edukacyjnego pedagogiki antyautorytarnej „wystąpili przeciwko zasadzie autorytetu, posłuszeństwa i konformizmu” (s. 383). Czy bez tych elementów wychowanie jest w ogóle możliwe?
- Czy współcześnie znajduje potwierdzenie pogląd A.S. Neilla, że „praktycznie wszystkie dzieci są źle wychowane, gdyż tylko nieliczne z nich dorastają w rodzinie, która gwarantowałaby im wolność, możliwość bycia sobą, autentycznego wyrażania własnych przeżyć i doznań bez agresji wobec innych osób” (s. 385)?
- Jakie konsekwencje dla współczesnego systemu edukacyjnego spowodowałoby przyjęcie zasady: „to szkoła powinna przystosować się do uczniów, a nie na odwrót”?