Najważniejsze terminy

znajdź termin     
empiryczny naturalizm

stanowisko przyjmowane przez J. Dewey’a zakładające, że istoty ludzkie stanowią integralną część natury.

instrumentalizm

kierunek pedagogiczny oparty na założeniach utylitaryzmu (praktycyzmu); według instrumentalizmu wiedzę traktuje się z punktu widzenia korzyści, jakie przynosi w praktyce.

kontekstualna koncepcja rzeczywistości

koncepcja zakładająca, że rzeczywistością jest to, co jest za rzeczywistość uznawane w danym, szczególnym kontekście historycznym.

neopragmatyzm

kontynuacja pragmatyzmu; najwybitniejszym przedstawicielem neopragmatyzmu jest R. Rorty, który kładzie nacisk na trzy podstawowe zagadnienia: 1) antyesencjalizm, 2) relatywną atrakcyjność, 3) akceptację przygodności.

pragmatyzm

jedna z najbardziej nośnych koncepcji pedagogicznych XX wieku; filozoficzna reakcja na doświadczenia amerykańskich osadników, przesuwających granice Ameryki na Zachód.

progresywizm

ruch znaczących reform społecznych, politycznych i edukacyjnych, które miały miejsce w Stanach Zjednoczonych w okresie od końca lat osiemdziesiątych XIX wieku aż do początków I wojny światowej.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88