Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- wymienić przedstawicieli filozofii pragmatyzmu oraz jej wybitnych współczesnych kontynuatorów;
- podać cezury czasowe, na które przypada rozkwit myśli pragmatycznej;
- wskazać kraj, w którym powstała koncepcja pragmatyzmu oraz omówić krótko tło historyczne jej powstania;
- określić rolę, jaką miała pełnić filozofia według J. Dewey'a;
- przedstawić pragmatyczną koncepcję człowieka;
- wyjaśnić, czym jest kontekstualna koncepcja rzeczywistości według J. Dewey'a;
- omówić zagadnienie prawdy i wiedzy z punktu widzenia pragmatyzmu;
- przytoczyć deweyowską krytykę edukacji tradycyjnej;
- uzasadnić ważność doświadczenia według poglądów J. Dewey'a;
- przedstawić idee i postulaty indywidualizmu pedagogicznego;
- wyjaśnić, czym jest demokracja i edukacja w koncepcji J. Dewey'a;
- przedstawić cele i koncepcję edukacji zawarte w neopragmatyzmie R. Rorty'ego;
- wskazać, o co oskarżany jest pragmatyzm, zarówno w aspekcie filozoficznym, jak i pedagogicznym.