Cele nauczania

Po zapoznaniu się z trescia tego rozdziału student powinien umieć:

  1. wskazać miejsce i czas powstania pedagogiki kultury;
  2. określić, czyje idee filozoficzne bezpośrednio i pośrednio wpłynęły na powstanie pedagogiki kultury;
  3. wskazać przedstawicieli pedagogiki kultury w Niemczech;
  4. uzasadnić, dlaczego pedagogika kultury jest inaczej nazywana pedagogiką ludzkiej duchowości;
  5. określić rolę, jaką pedagogika kultury pełniła w Niemczech do lat 60. XX wieku;
  6. wyróżnić współczesne koncepcje pedagogiki kultury;
  7. określić analogię, która nasuwa się w przypadku ujęcia edukacji jako kategorii hermeneutycznej;
  8. określić czas pojawienia się problematyki kulturowego wymiaru edukacji w Polsce;
  9. wskazać autora cytatu: „Przez ducha będziemy [...] rozumieli żywą zdrową i twórczą kulturę, oglądaną od strony celów ludzkich. A życie duchowe jest dla nas życiem tak pojętej kultury”;
  10. przedstawić relację pomiędzy praktyką a teorią w ujęciu Friedricha D.E. Schleiermachera; wyliczyć przesłanki filozoficzne, które pedagogika kultury zawdzięcza temu myślicielowi;
  11. scharakteryzować koncepcję filozofii życia stworzoną przez Wilhelma Diltheya;
  12. przedstawić pojecie rozumienia w ujęciu Wilhelma Diltheya;
  13. określić relację pomiędzy triadą: (prze-)życie – obiektywna ekspresja – rozumienie;
  14. wymienić zadania przypisywane pedagogice kultury;
  15. przedstawić rozumienie wychowania w pedagogice kultury;
  16. scharakteryzować warstwicową koncepcję wychowania zaproponowaną przez Sergiusza Hessena;
  17. wskazać wartości absolutne i ich nośniki stanowiące zwieńczenie hierarchii wartości;
  18. wyróżnić typy osobowości opracowane przez E. Sprangera wraz z podporządkowaniem do nich poszczególnych wartości;
  19. przedstawić współczesne rozumienie pedagogiki kultury;
  20. wskazać przesłanki, do których odwołuje się współczesna pedagogika kultury;
  21. wyliczyć zarzuty wysuwane pod adresem pedagogiki kultury;
  22. wymienić osiągnięcia współczesnej pedagogiki kultury.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88