Scenariusze ćwiczeń
- Sięgnij do książki Myśliciele – o wychowaniu (Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar (red.), Warszawa 1996). Zapoznaj się z rozdziałem poświęconym Konfucjuszowi (strony 465-474). Na tej podstawie spróbuj odtworzyć poglądy Konfucjusza na edukację. Zastanów się nad przyczynami, które sprawiły, że idee Konfucjusza wywarły ogromny wpływ na rozwój społeczeństwa chińskiego, oddziałując w różnym czasie i w zmieniających się warunkach.
- Zapoznaj się z wybranym opracowaniem poświęconym buddyzmowi (np. J. Snelling, Buddyzm, Poznań 1999). Na tej podstawie spróbuj dowieść zasadności poglądu sformułowanego przez S. Wołoszyna głoszącego, że „Buddyzm był programem wychowawczym, który odegrał wielką rolę w autoedukacji i kształtowaniu tożsamości Hindusów” (strona 84).
- W podręczniku Historia wychowania (Ł. Kurdybacha (red.), Warszawa 1965, tom I) scharakteryzowane zostało wychowanie w: starożytnym Egipcie, Asyrii i Babilonii, u starożytnych Żydów. Przeczytaj ten fragment podręcznika. Po jego lekturze spróbuj porównać wychowanie realizowane na każdym z tych obszarów. Czym się one różniły?