Najważniejsze terminy

znajdź termin     
ambiwalencja

równoczesne doznawanie przeciwnych uczuć w stosunku do tej samej osoby, czynności lub rzeczy, np. pociągu i niechęci, zapału i rezygnacji, uwielbienia i pogardy; ambiwalencja pojawia się zarówno u dzieci, jak i u dorosłych, jej występowanie zależy zarówno od przedmiotu, który może mieć dobre i złe strony, jak i od stanu psychiki podmiotu.

amerykanizacja

wzorowanie się na Ameryce, naśladowanie Amerykanów, nasiąkanie kulturą i cywilizacją amerykańską.

dyskurs

w znaczeniu tradycyjnym: rozmowa, dyskusja, przemówienie, przemowa; w pedagogice krytycznej Petera McLarena relacja społeczna, w której język lub inny system znaków staje się formą wymiany między realnymi lub fikcyjnymi, indywidualnymi czy zbiorowymi uczestnikami; relacja ta określa, co może i co nie może być wypowiedziane, a jednocześnie wykracza poza sferę języka werbalnego ku obszarom, które mają swoją kulturową organizację.

globalizacja

objęcie, obejmowanie swym zasięgiem całego świata.

ideał

określony wzór osobowy, którego cechy uważa się za doskonałe, a więc za godne naśladowania; może nim być zarówno bohater powieści, filmu czy widowiska telewizyjnego, jak i postać historyczna albo współcześnie żyjący człowiek.

identyfikacja

utożsamianie się jednej osoby z poglądami, przekonaniami czy postawami innych osób lub grup społecznych oparte na wspólnej motywacji; podstawę identyfikacji stanowią silne więzi uczuciowe łączące osobę utożsamiającą się z kimś innym; w przypadku identyfikacji z grupą czynnikiem doniosłym jest wspólność celów i zasad działania.

komercjalizacja

1) dostosowanie działalności przedsiębiorstwa do wymogów gospodarki rynkowej; 2) prowadzenie działalności z nastawieniem na zysk zwykle kosztem wartości indywidualnych i duchowych.

kultura instant

kultura odnosząca się do typowego dla naszych czasów nawyku i konieczności życia w „natychmiastowości”; symbolem tej kultury jest triada: fast food, fast sex, fast car.

kultura konsumpcji

typ kultury współczesnej charakteryzującej się zjawiskiem nieograniczonej konsumpcji, które staje się superukładem odniesienia: kryterium postępu i sukcesu jednostek oraz całych społeczeństw.

kultura popularna

kultura jest głównym pojęciem antropologii, oznaczającym wiedzę, technologie, wartości, wierzenia, obyczaje i zachowania wspólne dla ludzi; kultura popularna niekiedy nazywana jest też kulturą masową, ma znacznie szerszy zasięg i jest dostępna dla każdego. Z kulturą popularną związany jest przemysł rozrywkowy: w Europie i USA jest ona zdominowana przez sport, telewizję, film oraz nagrania muzyki popularnej.

kultura upozorowania

kultura charakterystyczna dla świata, który jest zdominowany przez mass media; przyjmuje się tu, że media nie tyle reprezentują rzeczywistość, ile ją wytwarzają; w kulturze upozorowania rzeczywistość społeczna miesza się z medialną do granic nierozróżnialności; dla określenia tego zjawiska stosuje się często pojęcie hiperrzeczywistości – przedrostek „hiper” oznacza coś bardziej rzeczywistego niż to, co „rzeczywiste”.

socjalizacja

1) ogół działań ze strony społeczeństwa, zwłaszcza rodziny, szkoły i środowiska społecznego, zmierzających do uczynienia z jednostki istoty społecznej, tj. umożliwienia zdobycia takich kwalifikacji, takich systemów wartości i osiągnięcie takiego rozwoju osobowości, aby się mogła stać pełnowartościowym członkiem społeczeństwa; 2) ogół zmian zachodzących w jednostce pod wpływem oddziaływań społecznych, umożliwiających jej stopniowe stawanie się pełnowartościowym członkiem społeczeństwa.

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Obyczaje w Polsce
Obyczaje w Polscecena juz od 43,90zamów
Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88