Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- wskazać zjawiska, przez które regulowane jest wychowanie jako dziedzina praktyki społecznej;
- zdefiniować pojęcie „teoria” w znaczeniu szerokim;
- zdefiniować pojęcie „teoria” w znaczeniu wąskim;
- wyróżnić typy teorii wyodrębniane przez metodologię;
- scharakteryzować typy badań prowadzonych w naukach humanistycznych;
- zdefiniować pojęcie „teoria wychowania”;
- zdefiniować pojęcie „potoczna teoria wychowania”;
- wskazać cechy charakterystyczne potocznych teorii wychowania;
- przedstawić, jak rozwijały się w XX wieku pedagogika ogólna i teoria wychowania;
- określić, jakie zadania miała do spełnienia teoria wychowania w społeczeństwie quasi-totalitarnym, a jakie przypisuje się jej w społeczeństwie demokratycznym;
- wskazać, co oznacza pojmowanie pedagogiki ogólnej jako „metapedagogiki”;
- scharakteryzować zadania, jakie przypisuje się pedagogice ogólnej i teorii wychowania w pedagogicznym kształceniu akademickim;
- przedstawić sytuację (rozwój) teorii wychowania poza granicami naszego kraju (Czechy, Niemcy, Anglia, Francja, USA).