Cele nauczania

Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:

  1. wskazać zjawiska, przez które regulowane jest wychowanie jako dziedzina praktyki społecznej;
  2. zdefiniować pojęcie „teoria” w znaczeniu szerokim;
  3. zdefiniować pojęcie „teoria” w znaczeniu wąskim;
  4. wyróżnić typy teorii wyodrębniane przez metodologię;
  5. scharakteryzować typy badań prowadzonych w naukach humanistycznych;
  6. zdefiniować pojęcie „teoria wychowania”;
  7. zdefiniować pojęcie „potoczna teoria wychowania”;
  8. wskazać cechy charakterystyczne potocznych teorii wychowania;
  9. przedstawić, jak rozwijały się w XX wieku pedagogika ogólna i teoria wychowania;
  10. określić, jakie zadania miała do spełnienia teoria wychowania w społeczeństwie quasi-totalitarnym, a jakie przypisuje się jej w społeczeństwie demokratycznym;
  11. wskazać, co oznacza pojmowanie pedagogiki ogólnej jako „metapedagogiki”;
  12. scharakteryzować zadania, jakie przypisuje się pedagogice ogólnej i teorii wychowania w pedagogicznym kształceniu akademickim;
  13. przedstawić sytuację (rozwój) teorii wychowania poza granicami naszego kraju (Czechy, Niemcy, Anglia, Francja, USA).

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88