Najważniejsze terminy
następne » | ||
- „efekt ściekania”
założenie, że zwiększona produktywność wykształconej populacji przyniesie w dłuższym okresie zwiększony dobrobyt społeczeństw Trzeciego Świata.
- dekredencjalizacja
patrz: dyplomowy abolicjonizm.
- dyplomowy abolicjonizm
podejście wychodzące od krytyki istniejącego systemu kredencjalnego; proponuje ono zniesienie relacji między poziomem i rodzajem ukończonej edukacji a aktem przyjmowania do pracy, co przyniesie zniesienie nierówności społeczno-ekonomicznych.
- dyplomowy faszyzm
forma kredencjalizmu, której przedstawiciele dążyli do wykluczenia z dostępu do dyplomów osób z mniejszości tylko dlatego, że do tej mniejszości przynależą.
- dyplomowy keynesizm
przekonanie, że edukacja tworzy sztuczną – opartą na dyplomach – walutę, która jest ekonomicznie użyteczna.
- dyplomowy radykalizm
działanie zmierzające do całkowitej decentralizacji procesu nadawania dyplomów i przekazania kontroli w tym zakresie lokalnym społecznościom, co przynosi zasadniczy upadek standardów.
- edukacja wyrównawcza
według merytokratów – środek pomagający dzieciom z grup nieuprzywilejowanych zaadoptować się do wspólnej kultury; według radykałów – jeszcze jedna strategia potwierdzania dominacji grupy społecznie uprzywilejowanej nad będącymi z nią w konflikcie grupami podporządkowanymi, stanowi ona płaszczyznę wpajania dzieciom z mniejszości obcych jej wartości.
- efekt Matthewa
pojęcie odnoszące się do sytuacji, w której określona instytucja społeczna ma tak znaczący prestiż, iż to on sam w sobie generuje dalszy wzrost prestiżu tej instytucji.
- egalitarni pluraliści
zwolennicy różnorodności form edukacji wyższej, w tym również podziału na sektor nieuniwersytecki i alternatywny.
- egalitarni unitarianie
radykalni zwolennicy równości występujący w zdecydowany sposób przeciwko istnieniu elitarnych placówek edukacji wyższej.
- koncepcja „ludzkiego kapitału”
koncepcja, w której edukację postrzega się jako inwestycję zwracającą się w przyszłości w formie powiększonych dywidend; zakłada ona, że związek między osiągnięciami edukacyjnymi i statusem zawodowym ma charakter racjonalny.
- kredencjalizm
nurt przyjmujący, że dyplomy stanowią jedynie „walutę”, która uosabia nie tyle potencjał jednostki, co „kulturową władzę” w zakresie dostępu do dochodu, stanowisk i statusu społecznego; główną funkcją dyplomów jest utrzymywanie istniejącej stratyfikacji społecznej.
następne » |