Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- przedstawić znaczenie pojęcia „merytokracja”;
- wymienić funkcje, jakie spełniają dyplomy edukacyjne według merytokratów;
- przedstawić przesłanki, z których wywodzi się idea społeczeństwa merytokratycznego;
- rozróżnić podejście merytokratów i reprezentantów pedagogiki krytycznej do problemu wyrównywania możliwości;
- wskazać związki łączące koncepcję merytokracji z teorią ludzkiego kapitału;
- przedstawić poglądy kredencjalistów na edukację;
- wymienić typy kredencjalizmu wyróżnione przez Randalla Collinsa;
- przedstawić argumenty, które – według Randalla Collinsa – przemawiają na rzecz dekredencjalizacji;
- wyróżnić typy ruchliwości społecznej promowanej przez system edukacyjny;
- scharakteryzować koncepcję tłumaczącą mechanizmy konstruowania nierówności społecznych stworzoną przez E. Hoppera;
- przedstawić istotę „korektywnego egalitarianizmu”;
- scharakteryzować podejścia do problemu dostępu do edukacji, równości i sprawiedliwości wyróżnione przez J. Williamsa;
- opisać zjawisko przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomów;
- wyróżnić scenariusze w zakresie wzajemnych relacji między absolwentami a rynkiem pracy, które są możliwe w przyszłości;
- wyjaśnić pojęcie „efekt Matthewa”;
- scharakteryzować typy poglądów dotyczących relacji między grupą elitarnych uniwersytetów a nowymi placówkami edukacji wyższej oraz nieakademickim sektorem kształcenia na poziomie wyższym, które wyróżnia M. Trow.