Najważniejsze terminy

znajdź termin     
prace praktyczne

jedna z bardziej nowoczesnych, wartościowych, lecz rzadko wykorzystywanych technik oceniania; dzięki niej nauczyciel ma możliwość sprawdzania kompetencji uczniów poprzez aplikowanie wiedzy szkolnej w realnym życiu; prace uczniów ujawniają operacyjność wiedzy i zdolności oraz umiejętności uczniów nie poddające się pisemnemu czy ustnemu ocenianiu.

prezentacje

okazja do gromadzenia danych służących ocenie zarówno pracy jednostkowej, jak i grupowej; mogą mieć charakter przedstawienia teatralnego, wieczoru poezji, panelu dyskusyjnego czy sesji własnych dokonań; ze względu na widowiskowość wydarzenia, a także jego związek z realnym życiem i szczególnego rodzaju zaangażowanie uczniów, formie tej przypisuje się wysoką wartość służącą wzrostowi ich motywacji i zainteresowaniu nauką.

rozmowy i narady

żywe techniki gromadzenia informacji do oceny ucznia; najczęściej służą one analizie dotychczasowych osiągnięć danego ucznia, wspólnemu określaniu jego dalszych i bliższych celów edukacyjnych, formułowaniu kryteriów powodzenia i sposobów ich realizacji; techniki te mogą być stosowane w nauczaniu wszystkich przedmiotów i na wszystkich poziomach; ich zaletą jest indywidualne poświęcenie uwagi zaletom ucznia.

rzetelność oceniania

pojęcie statystyczne odnoszone do testu; przyjmuje ona postać liczbowego wskaźnika stabilności oraz wysokich korelacji z wynikami równoważnych form testu i pomiędzy różnymi elementami pojedynczego testu.

technika oceniania

rodzaj czynności podejmowanych przez nauczyciela w celu gromadzenia materiału empirycznego, umożliwiającego następnie szacowanie różnych aspektów uczenia się; dobór technik oceniania zależy przede wszystkim od postawionego celu oceniania.

test drukowany

inaczej: standaryzowany; test konstruowany przez profesjonalistów w określonym celu; z reguły spełnia wymóg standaryzacji.

test kryterialny

test służący do porównania osiągnięć ucznia do pewnych ustalonych wcześniej poziomów wykonania, czyli kryteriów.

test różnicujący

test służący do oceny osiągnięć danego ucznia w relacji do osiągnięć reprezentatywnej grupy uczniów dobranej do normowania testu.

testy opracowywane przez nauczyciela

testy tworzone w konkretnym celu, dopasowane do warunków lokalnych i szczególnych potrzeb edukacyjnych.

trafność oceniania

cecha testu, o której mówimy wtedy, gdy mamy pewność, że ocenia on to, co powinien oceniać; składa się na nią: odpowiedniość, sensowność, konkretność potencjału diagnostycznego oraz użyteczność i adekwatność wnioskowania.

wypracowanie

najbardziej otwarta forma pisemnego sprawdzianu, dopuszczająca najwyższy stopień swobody ucznia; zawiera w sobie potencjał kształtujący.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88