Rozszerzony spis treści

Część 2. Rozdział 4. Egzaminy i ocenianie szkolne (Bogusława Dorota Gołębniak)

Możliwe techniki oceniania

MOŻLIWE TECHNIKI OCENIANIA
KONWENCJONALNE NIEKONWENCJONALNE
Testy
  • drukowane (diagnostyczne, uzdolnień, osiągnięć, różnicujące, kryterialne, czytania, oceny poziomu wyjściowego, przystosowania społecznego, rozumowania werbalnego i inne
  • opracowane przez nauczyciela
Portfolio
Wypracowania
  • prace pisemne
  • eseje
  • prace domowe
  • prace klasowe
  • prace pisane na zadany bądź dowolny temat i inne
Rozmowy i narady
Odpytywanie
  • pytania rozstrzygnięcia
  • pytania dopełnienia
  • pytania otwarte
Nagrania audio i video
Obserwacja
  • obserwacja systematyczna
  • obserwacja ukierunkowana
  • obserwacja ustrukturyzowana
  • obserwacja półustrukturyzowana
  • obserwacja nieustrukturyzowana
Prezentacje
  • przedstawienia teatralne
  • wieczorki poetyckie
  • panel dyskusyjny
  • sesja własnych dokonań i inne
Posługiwanie się książką Drama

Podejścia do oceniania

Kategoria porównania Podejście behawiorystyczne Podejście humanistyczno-poznawcze
Podstawy filozoficzne i psychologiczne Logiczny empiryzm i behawioryzm Pragmatyzm i progresywizm, personalizm i psychologia humanistyczna, strukturalizm i psychologia poznawcza
Przedmiot oceny Produkt kształcenia (przyswojona wiedza i wykształcone umiejętności) Proces uczenia się
Cele Pomiar (różnicowanie) Przekazywanie informacji zwrotnych (wspieranie)
Forma Stopnie szkolne, punkty Ocena opisowa, ocenianie grupowe
Techniki Testy, odpytywanie, sprawdziany, prace klasowe, prace domowe Portfolio, metoda projektu, drama, obserwacje, rozmowy/narady, prezentacje, nagrania audio i wideo, fotografie
Atmosfera Formalna, sztywne reguły, dystans między nauczycielem a uczniem Naturalna, oparta na sympatii i empatii, maksymalizująca pozytywne uczucia do uczenia się i minimalizująca prawdopodobieństwo pomniejszania poczucia wartości własnej, zachęcająca do samooceniania
Mocne strony Względna obiektywność i potocznie rozumiana sprawiedliwość, łatwość przeprowadzania Konkretność, kształtujący charakter, całościowość – umożliwienie uczniom prezentacji rożnych umiejętności
Słabe strony Ukryty program, korzystanie z oceniania jako instrumentu nagradzania i karania, opór ze strony uczniów, próby kamuflowania przez nich braków Czasochłonność, wybiórczość´, zagrożenie naruszeniem prywatności, trudności w określaniu wpływu innych osób itp.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88