MOŻLIWE TECHNIKI OCENIANIA
KONWENCJONALNE |
NIEKONWENCJONALNE |
Testy
- drukowane (diagnostyczne, uzdolnień, osiągnięć, różnicujące, kryterialne, czytania, oceny poziomu wyjściowego, przystosowania społecznego, rozumowania werbalnego i inne
- opracowane przez nauczyciela
| Portfolio |
Wypracowania
- prace pisemne
- eseje
- prace domowe
- prace klasowe
- prace pisane na zadany bądź dowolny temat i inne
| Rozmowy i narady |
Odpytywanie
- pytania rozstrzygnięcia
- pytania dopełnienia
- pytania otwarte
| Nagrania audio i video |
Obserwacja
- obserwacja systematyczna
- obserwacja ukierunkowana
- obserwacja ustrukturyzowana
- obserwacja półustrukturyzowana
- obserwacja nieustrukturyzowana
| Prezentacje
- przedstawienia teatralne
- wieczorki poetyckie
- panel dyskusyjny
- sesja własnych dokonań i inne
|
Posługiwanie się książką
| Drama |
Kategoria porównania
| Podejście behawiorystyczne
| Podejście humanistyczno-poznawcze |
Podstawy filozoficzne i psychologiczne
| Logiczny empiryzm i behawioryzm
| Pragmatyzm i progresywizm, personalizm i psychologia humanistyczna, strukturalizm i psychologia poznawcza |
Przedmiot oceny
| Produkt kształcenia (przyswojona wiedza i wykształcone umiejętności)
| Proces uczenia się |
Cele
| Pomiar (różnicowanie)
| Przekazywanie informacji zwrotnych (wspieranie) |
Forma
| Stopnie szkolne, punkty
| Ocena opisowa, ocenianie grupowe |
Techniki
| Testy, odpytywanie, sprawdziany, prace klasowe, prace domowe
| Portfolio, metoda projektu, drama, obserwacje, rozmowy/narady, prezentacje, nagrania audio i wideo, fotografie |
Atmosfera
| Formalna, sztywne reguły, dystans między nauczycielem a uczniem
| Naturalna, oparta na sympatii i empatii, maksymalizująca pozytywne uczucia do uczenia się i minimalizująca prawdopodobieństwo pomniejszania poczucia wartości własnej, zachęcająca do samooceniania |
Mocne strony
| Względna obiektywność i potocznie rozumiana sprawiedliwość, łatwość przeprowadzania
| Konkretność, kształtujący charakter, całościowość – umożliwienie uczniom prezentacji rożnych umiejętności |
Słabe strony
| Ukryty program, korzystanie z oceniania jako instrumentu nagradzania i karania, opór ze strony uczniów, próby kamuflowania przez nich braków
| Czasochłonność, wybiórczość´, zagrożenie naruszeniem prywatności, trudności w określaniu wpływu innych osób itp. |