Cele nauczania

Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:

  1. określić, na czym polegały „eksplozje oświatowe” i „kryzysy edukacyjne” cechujące wiek XX;
  2. wskazać, czym zajmuje się pedagogika porównawcza oraz jak inaczej bywa określana ta dyscyplina pedagogiczna;
  3. scharakteryzować jednolity ustrój szkolny, wskazać co go cechuje oraz co zapewnia on dzieciom młodzieży i dorosłym;
  4. wymienić szczeble, jakie obejmował schemat struktury dwudziestowiecznego demokratycznego publicznego ustroju szkolnego;
  5. opisać „kryzysy edukacyjne” na poziomie poszczególnych szczebli kształcenia;
  6. odpowiedzieć, ile razy i w jakich latach Polska w XX wieku tworzyła swój system edukacyjny oraz jakie ustawy regulowały funkcjonowanie poszczególnych systemów oświaty;
  7. wskazać kiedy rozpoczęła się generalna reforma systemu oświaty w III Rzeczypospolitej, jakie są główne cele tej reformy oraz jej wady i zalety;
  8. stwierdzić za co była krytykowana tradycyjna szkoła przełomu XIX i XX wieku, jakie ruchy reformatorskie i nurty krytyki szkoły nasiliły się na początku wieku XX, jakie prace i raporty podejmowały krytykę kształcenia i potrzebę reformowania ustrojów i systemów edukacyjnych w XX wieku;
  9. odpowiedzieć co oznacza skrót UNESCO; czym się zajmuje ta organizacja, jakie były jej najgłośniejsze raporty i jakie przesłania zawierały;
  10. wskazać o co walczyła Ellen Key; jakie koncepcje, ruchy wychowawcze i dydaktyczne oraz instytucje rozwijały się w dziedzinie troski i opieki nad dziećmi i młodzieżą;
  11. określić rolę, jaką w polskiej pedagogice XX w. odegrała Maria Grzegorzewska; wymienić jej najważniejsze osiągnięcia;
  12. wymienić organizacje dziecięce, które upowszechniały sport szkolny;
  13. wskazać fakty, które przekreślały wiarę w „stulecie dziecka”; wymienić kongresy, organizacje i akty prawne, które postulowały pomoc dzieciom;
  14. scharakteryzować ruchy młodzieżowe, które ogarnęły Amerykę i Europę w latach sześćdziesiątych XX wieku, określić za czym się opowiadały, co dały oraz co określa się mianem New Age;
  15. określić typy kultur, jakie wyróżniła Margaret Mead;
  16. odpowiedzieć czy wiek XX był „stuleciem dziecka”.

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów
Podstawy fizyki. T. 1-5
Podstawy fizyki. T. 1-5cena juz od 219,60zamów

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88