Scenariusze ćwiczeń i zagadnienia do dyskusji

Scenariusze:

  1. W „Przedmowie” Zbigniew Kwieciński pisze, że w XX wieku w pedagogice „poszukiwano też „trzeciej drogi”: wspierania rozwoju i pełni możliwości każdego dziecka z poszanowaniem jego indywidualności, ale zarazem dania każdemu szansy korzystania z dóbr kultury narodowej i uniwersalnej, kompetencji do samodzielnego, krytycznego wyboru pośród wielu ofert sposobów i jakości życia, zdolności do samodzielnej komunikacji z innymi w bliskiej i szerokiej sferze kontaktów, ekspresji i działania harmonijnie godzącego interesy własne z tworzeniem świata przyjaznego, „zabliźnionego”. Tą „trzecią drogą” okazał się już przed II wojną światową progresywizm, a współcześnie konstruktywizm” (strona 14). W rozdziale trzecim Krzysztof Rubacha omawia „dwie drogi”: pajdocentryzm i didaskalocentryzm. Posługując się schematem zamieszczonym na stronie 63 w podręczniku spróbuj umieścić w nim kierunki pedagogiczne, które Z. Kwieciński przypisuje do „trzeciej drogi”, lub zmodyfikować ten schemat w taki sposób, aby znalazły w nim swoje miejsce wszystkie trzy drogi rozwoju pedagogiki.
  2. W książce Współczesne teorie i nurty wychowania (Kraków 1998) Bogusław Śliwerski opisuje (charakteryzuje) kilkanaście kierunków pedagogicznych. Spróbuj je przyporządkować poszczególnym paradygmatom pedagogiki wyróżnionym przez K. Rubachę. Czy taki zabieg jest możliwy w odniesieniu do wszystkich opisywanych przez B. Śliwerskiego kierunków? Jeżeli któryś z nich nie daje się przyporządkować do pajdocentryzmu lub didaskalocentryzmu to spróbuj ustalić, dlaczego tak się dzieje.

Zagadnienia do dyskusji:

  1. Jakie konsekwencje dla studiowania pedagogiki powoduje fakt, że ewolucja tej dyscypliny „w Polsce, począwszy od zakończenia monolitycznego ładu społecznego okresu socjalizmu, kroczy ku wielopostaciowości typowej dla kultury współczesnej”?
  2. Które ze stanowisk, przyjmowane w odpowiedzi na pytania są ci bliższe? Uzasadnij swój pogląd.
  3. - Jak istnieje świat społeczny? (nominalizm i realizm)

    - Jaka jest natura człowieka? (woluntaryzm i determinizm)

    - Jak zmienia się społeczeństwo (stopniowa regulacja i radykalna zmiana)

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88