Najważniejsze terminy
- aksjologia
dział filozofii zajmujący się problematyką wartości, bada naturę wartości, ustala normy i kryteria wartościowania oraz hierarchię wartości.
- antropologia filozoficzna
dział filozofii zajmujący się człowiekiem.
- edukacja
ogół oddziaływań służących formowaniu się (zmienianiu, rozwijaniu) zdolności życiowych człowieka.
- epistemologia
dział filozofii stawiający pytania o naturę ludzkiego poznania.
- filozofia wychowania
subdyscyplina naukowa podejmująca studia nad systemami i poglądami filozoficznymi, których przedmiot stanowią rozważania o wychowaniu.
- kształcenie
system działań zmierzających do tego, aby uczącej się jednostce umożliwić poznanie świata, przygotowanie się do zmieniania świata i ukształtowanie własnej osobowości.
- nauczanie
proces kierowania uczeniem się uczniów w toku planowej pracy nauczyciela z uczniami.
- ontologia
dział filozofii stawiający pytania o naturę bytu.
- subdyscyplina naukowa
dział dyscypliny naukowej, którego przedmiot stanowi wybrany obszar, np. pedagogika społeczna jako subdyscyplina pedagogiczna zajmuje się środowiskowymi uwarunkowaniami procesów edukacyjnych.
- system oświatowo-wychowawczy
ogół odpowiednio powiązanych ze sobą placówek i instytucji kształcenia i wychowania.
- uczenie się
proces nabywania względnie trwałych zmian w szeroko rozumianym zachowaniu (wiadomości, umiejętności, nawyki, postawy), w trakcie bezpośredniego i pośredniego poznawania rzeczywistości (doświadczenia i ćwiczenia).
- wychowanie
świadome i celowe działanie pedagogiczne zmierzające do osiągnięcia względnie stałych skutków (zmian rozwojowych) w osobowości wychowanka.