Zadania do wykonania
- Zastosuj do analizy jakiegoś obszaru praktyki edukacyjnej (np. realizowanej w szkole) dyrektywę pedagogiki negatywnej mówiącą o potrzebie badania rozbieżności pomiędzy stanem postulowanym a rzeczywistością. Jakie będą rezultaty takiej analizy? Jakie uwarunkowania niepowodzeń praktyki edukacyjnej możesz wskazać?
- Zapoznaj się z jedną z prac Hubertusa von Schoenebecka wydanych po polsku. Zrekonstruuj na tej podstawie antypedagogiczny obraz człowieka.
- Odwołując się do własnego doświadczenia sporządź listę zdarzeń, sytuacji, działań będących pseudowychowaniem (które będąc czymś różnym od wychowania objawiają się jako wychowanie).
- Sproblematyzuj zaproponowaną przez Arthura von Braunmühla typologię postaw pedagogicznych wrogich wobec dziecka. Jakie inne rodzaje wrogości (poza subiektywną i obiektywną) można wyróżnić?