Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- zdefiniować pojęcie „pedagogika negatywna” i wskazać twórcę tego terminu;
- wymienić właściwych twórców pedagogiki negatywnej;
- wymienić zadania przypisywane pedagogice negatywnej;
- wskazać funkcje krytyki praktyki pedagogicznej wyróżnione przez Andreasa- Gruschkę;
- podać argumenty na rzecz niewychowywania przywoływane przez W. Hinte;
- zdefiniować pseudowychowanie;
- wskazać wymiary pseudowychowania wyróżniane przez pedagogikę negatywną;
- wyróżnić rodzaje postaw pedagogicznych wrogich wobec dziecka według typologii Arthura von Braunmühla;
- scharakteryzować szkodliwe praktyki wychowania dzieci opisywane przez Arthura von Braunmühla;
- wymienić przesłanki, jakie kryją się za pedagogiczną ideologią hierarchicznych relacji między dorosłymi a dziećmi;
- przedstawić dogmaty pedagogiki, które krytykuje Freerk Huisken;
- wskazać wartości, o które upomina się pedagogika negatywna;
- przedstawić istotę pedagogiki negatywnej.