Najważniejsze terminy
- pedagogika antyautorytarna
prąd w naukach o wychowaniu, który został ukształtowany w opozycji do różnych odmian autorytaryzmu i totalitaryzmu w świecie, w tym przede wszystkim w procesie kształcenia i wychowania młodego pokolenia.
- rodzice antyautorytarni
tacy rodzice, którzy zanim wyrażą swój sprzeciw wysłuchają dziecka ze zrozumieniem; zamiast narzucać mu własne stanowisko, przedyskutują z nim w sposób demokratyczny najbardziej sporne sprawy.
- rodzina autorytarna
rodzina nadmiernie skoncentrowana na zdobywaniu wartości materialnych, na dążeniu do rywalizacji nastawionej na własną karierę zawodową i oczekująca sukcesów od swoich dzieci, sprzyjająca zanikaniu więzi międzyludzkich, odwołująca się często do kar fizycznych, w coraz większym zakresie rozbita, patologiczna.
- wolność
prawo do czynienia tego wszystkiego, co danej osobie sprawia radość, ale tylko na tyle, na ile nie zagraża to wolności innych osób.
- wolny człowiek
istota w pełni szczęśliwa, żyjąca w harmonii z pokoleniem ludzi dorosłych i starszych.
- wychowanie permisywne
wychowanie obejmujące ideę szczęśliwego rodzicielstwa i wychowania dzieci bez tradycyjnej surowości, ku optymizmowi, ufności i samodzielności; wyraża się ono poprzez cieszenie się obecnością i rozwojem własnych dzieci oraz łączeniem w okresie rodzicielstwa radości z racjonalną troską o ich życie i umiejętnością budzenia poczucia odrębności i niezależności.
- wychowanie po Oświęcimiu
przeciwstawienie się społeczeństwu totalitarnemu, faszystowskiemu na rzecz sprawiedliwości i szczęścia.
- zasada 5-d
wprowadzona przez mocarstwa zachodnie wobec Niemiec po II wojnie światowej zasada: demilitaryzacji, demokratyzacji, denazyfikacji, decentralizacji, dekartelizacji.
- zasada samoregulacji
zasada oznaczająca, że dziecko może w każdym okresie swojego życia samo regulować zaspokajanie oraz ujawnianie takich podstawowych potrzeb jak jedzenie, spanie, seksualizm, zachowanie społeczne, zabawy, uczenie się itp.; powinno mieć jedynie ku temu możliwości i wsparcie, by jego indywidualne i społeczne interesy były dostrzegane i stosownie respektowane.