Zagadnienia do dyskusji

  1. Czy wychowanie ma służyć jednostce czy nadrzędnej wobec niej ideologii panującej władzy?
  2. Dlaczego „nie każdy (...) wychowawca, który jest przeciwnikiem autorytarnego czy represyjnego stylu wychowania jest zarazem zwolennikiem wychowania antyautorytarnego” (s. 379)?
  3. Według B. Śliwerskiego przedstawiciele nurtu edukacyjnego pedagogiki antyautorytarnej „wystąpili przeciwko zasadzie autorytetu, posłuszeństwa i konformizmu” (s. 383). Czy bez tych elementów wychowanie jest w ogóle możliwe?
  4. Czy współcześnie znajduje potwierdzenie pogląd A.S. Neilla, że „praktycznie wszystkie dzieci są źle wychowane, gdyż tylko nieliczne z nich dorastają w rodzinie, która gwarantowałaby im wolność, możliwość bycia sobą, autentycznego wyrażania własnych przeżyć i doznań bez agresji wobec innych osób” (s. 385)?
  5. Jakie konsekwencje dla współczesnego systemu edukacyjnego spowodowałoby przyjęcie zasady: „to szkoła powinna przystosować się do uczniów, a nie na odwrót”?

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88