Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- zdefiniować termin pedagogika antyautorytarna;
- przedstawić, w jaki sposób ukształtowała się pedagogika antyautorytarna;
- wymienić nurty istniejące w pedagogice antyautorytarnej;
- wskazać, o co zabiegają przedstawiciele nurtu politycznego i w jaki sposób traktują oni wychowanie;
- przedstawić prekursora pedagogiki antyautorytarnej w nurcie politycznym i wskazać fundamentalną zasadę tej pedagogiki;
- wskazać, jakie wychowanie ma sens według pedagogiki antyautorytarnej;
- wymienić źródła totalitarnej przemocy, na które zwrócił uwagę Theodor Adorno;
- wyjaśnić, dzięki jakim przesłankom doszło do powstania narodowego socjalizmu;
- scharakteryzować pedagogikę antyautorytarną nurtu edukacyjnego;
- wymienić wybitnych prekursorów nurtu edukacyjnego pedagogiki antyautorytarnej;
- uzasadnić pogląd A.S. Neilla, że praktycznie wszystkie dzieci są źle wychowane;
- podać hasło – myśl przewodnią antyautorytarnych reformatorów, sformułowaną przez A.S. Neilla;
- wymienić prekursorów permisywizmu i ruchu kontestacyjnego młodzieży oraz określić ich rolę w rozprzestrzenieniu się idei wychowania antyautorytarnego;
- przedstawić cel wychowania w świetle pedagogiki antyautorytarnej;
- wyróżnić zasady organizujące pracę szkół stanowiących swoistą awangardę nowoczesnej myśli pedagogicznej i niekonwencjonalnych rozwiązań dydaktycznych;
- wskazać, za co krytykowane jest najczęściej wychowanie antyautorytarne.