Rozszerzony spis treści
Część 3. Rozdział 12. Pedagogika Celestyna Freineta (Sławomir Sztobryn)
- Życie Celestyna Freineta
- Poglądy pedagogiczne Celestyna Freineta
- Recepcja i krytyka stanowiska Celestyna Freineta
- Formy instytucjonalne ruchu Nowoczesnej Szkoły Francuskiej
Pedagogika Celestyna Freineta
Techniki | Poglądy | Wzory pedagogiczne |
---|---|---|
swobodny tekst | wpajanie trzech wartości: krytycyzm, inicjatywa społeczna, autetyczna solidarność | J.H. Pestalozzi |
drukarnia szkolna | pedagogika zdrowego rozsądku | A. Ferrière |
gazetka szkolna | idee pochodzące z koncepcji naturalizmu | P. Bovet |
fiszki samokontrolne | wychowanie moralne przeplatane z wychowaniem społecznym | E. Claparede |
doświadczenie poszukujące | cel wychowania: maksymalny rozwój osobowości w obrębie kolektywu | |
praca indywidualna dziecka | ||
prawdziwe kształcenie to równocześnie autentyczne wychowanie |