Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- powiedzieć, kim był Janusz Korczak i jak brzmiało jego prawdziwe nazwisko;
- scharakteryzować dorobek literacki Janusza Korczaka oraz wskazać prace, w których zawarł on swoje poglądy pedagogiczne;
- scharakteryzować pedagogikę Janusza Korczaka;
- przedstawić podstawowe założenia (idee przewodnie) i zakresy pedagogiki Janusza Korczaka;
- zrekonstruować koncepcję dziecka stworzoną przez Janusza Korczaka;
- wskazać, o jakie prawa dziecka powinni zatroszczyć się wychowawcy;
- określić źródło kryzysu wychowania według Janusza Korczaka;
- scharakteryzować sposób, w jaki Janusz Korczak ujmował relację wychowanek – wychowawca;
- wymienić cechy, którymi powinien charakteryzować się wychowawca według Janusza Korczaka;
- scharakteryzować recepcję pedagogiki korczakowskiej, badania nad nią oraz jej upowszechnianie i praktyczne aplikacje w Polsce po II wojnie światowej.