Zadania do wykonania
- W oparciu o różne źródła (encyklopedie, słowniki, podręczniki historii USA, monografie) scharakteryzuj ideologię progresywizmu, którą Zbyszko Melosik określa jako ruch „znaczących reform społecznych, politycznych i edukacyjnych, które miały miejsce w Stanach Zjednoczonych w okresie od końca lat osiemdziesiątych XIX wieku aż do początków I wojny światowej” (s. 307).
- Zrekonstruuj filozoficzne podstawy pedagogiki pragmatyzmu J. Dewey'a. Zwróć szczególną uwagę na pragmatyczną koncepcję człowieka zakładającą, że nie jest on nigdy „po prostu ofiarą okoliczności”.
- Rozwiń i uzasadnij pogląd J. Dewey'a głoszący, że „gram doświadczenia więcej waży niż tona wiedzy teoretycznej”. Jakie konsekwencje dla organizacji procesu edukacji powoduje przyjęcie założenia, że najbardziej efektywne jest uczenie się przez doświadczenie i działanie?
- Zrekonstruuj koncepcję edukacji zaproponowaną przez R. Rorty'ego. Według Z. Melosika „Dla Rorty'ego ideałem byłby taki system szkolny, którego niższe szczeble kształtowałyby »piśmiennych obywateli«, a wyższe – »samorozwijające się jednostki«” (s. 320). Co stanowi źródło takiego ideału? Zaprojektuj system edukacyjny, który byłby próbą realizacji takiego założenia.