Cele nauczania

Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:

  1. wymienić przedstawicieli filozofii pragmatyzmu oraz jej wybitnych współczesnych kontynuatorów;
  2. podać cezury czasowe, na które przypada rozkwit myśli pragmatycznej;
  3. wskazać kraj, w którym powstała koncepcja pragmatyzmu oraz omówić krótko tło historyczne jej powstania;
  4. określić rolę, jaką miała pełnić filozofia według J. Dewey'a;
  5. przedstawić pragmatyczną koncepcję człowieka;
  6. wyjaśnić, czym jest kontekstualna koncepcja rzeczywistości według J. Dewey'a;
  7. omówić zagadnienie prawdy i wiedzy z punktu widzenia pragmatyzmu;
  8. przytoczyć deweyowską krytykę edukacji tradycyjnej;
  9. uzasadnić ważność doświadczenia według poglądów J. Dewey'a;
  10. przedstawić idee i postulaty indywidualizmu pedagogicznego;
  11. wyjaśnić, czym jest demokracja i edukacja w koncepcji J. Dewey'a;
  12. przedstawić cele i koncepcję edukacji zawarte w neopragmatyzmie R. Rorty'ego;
  13. wskazać, o co oskarżany jest pragmatyzm, zarówno w aspekcie filozoficznym, jak i pedagogicznym.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88