Zadania do wykonania

  1. Jedną z podstawowych opozycji, do których odwołuje się pedagogika kultury, jest opozycja pomiędzy rozumieniem a wyjaśnianiem. Według W. Diltheya „Życia duchowego człowieka nie można (...) naukowo wyjaśnić, lecz tylko próbować rozumieć” (s. 225). Jakie konsekwencje powoduje przyjęcie takiego założenia przez pedagogikę (w tym pedagogikę kultury). Zaproponuj dwie wersje pedagogiki: taką, której zadaniem będzie rozumienie fenomenu, jakim jest wychowanie oraz taką, której zadaniem będzie wyjaśnianie wychowania, ujawniających się w nim prawidłowości.
  2. Sięgnij do prac: Ludwika Chmaja Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku (Warszawa 1962); Stefana Wołoszyna Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku (Kielce 1998). Zapoznaj się z przedstawionymi tam opisami pedagogiki kultury. Na tej podstawie przygotuj opracowanie ukazujące w sposób dynamiczny powstanie i rozwój pedagogiki kultury w Polsce.
  3. Zaprojektuj system edukacyjny, przyjmując jako punkt wyjścia warstwicową koncepcję wychowania, zaproponowaną przez Sergiusza Hessena. Jaką postać będzie miał taki system, jeżeli kierunek wychowania wyznacza przejście od anomii przez heteronomię do autonomii?
  4. Sięgnij do literatury przedstawiającej współczesną pedagogikę kultury w Polsce (m.in. prace pod redakcją Janusza Gajdy). Spróbuj na tej podstawie uzasadnić prawdziwość stwierdzenia Stefana Wołoszyna głoszącego, że pedagogika kultury „Jest żywa, bo trwałe znaczenie ma dorobek naukowy klasyków pedagogiki kultury. Jest żywa w swojej współczesnej kontynuacji w postaci edukacji kulturalnej. Jest żywa, bo ciągle aktualne i naukowo użyteczne są podstawowe kategorie i rozróżnienia pojęciowe, na których wspiera się pedagogika kultury i współczesna humanistyczna filozofia wychowania” (s. 231).

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Obyczaje w Polsce
Obyczaje w Polscecena juz od 43,90zamów
Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88