Cele nauczania
Po zapoznaniu się z trescia tego rozdziału student powinien umieć:
- wskazać miejsce i czas powstania pedagogiki kultury;
- określić, czyje idee filozoficzne bezpośrednio i pośrednio wpłynęły na powstanie pedagogiki kultury;
- wskazać przedstawicieli pedagogiki kultury w Niemczech;
- uzasadnić, dlaczego pedagogika kultury jest inaczej nazywana pedagogiką ludzkiej duchowości;
- określić rolę, jaką pedagogika kultury pełniła w Niemczech do lat 60. XX wieku;
- wyróżnić współczesne koncepcje pedagogiki kultury;
- określić analogię, która nasuwa się w przypadku ujęcia edukacji jako kategorii hermeneutycznej;
- określić czas pojawienia się problematyki kulturowego wymiaru edukacji w Polsce;
- wskazać autora cytatu: „Przez ducha będziemy [...] rozumieli żywą zdrową i twórczą kulturę, oglądaną od strony celów ludzkich. A życie duchowe jest dla nas życiem tak pojętej kultury”;
- przedstawić relację pomiędzy praktyką a teorią w ujęciu Friedricha D.E. Schleiermachera; wyliczyć przesłanki filozoficzne, które pedagogika kultury zawdzięcza temu myślicielowi;
- scharakteryzować koncepcję filozofii życia stworzoną przez Wilhelma Diltheya;
- przedstawić pojecie rozumienia w ujęciu Wilhelma Diltheya;
- określić relację pomiędzy triadą: (prze-)życie – obiektywna ekspresja – rozumienie;
- wymienić zadania przypisywane pedagogice kultury;
- przedstawić rozumienie wychowania w pedagogice kultury;
- scharakteryzować warstwicową koncepcję wychowania zaproponowaną przez Sergiusza Hessena;
- wskazać wartości absolutne i ich nośniki stanowiące zwieńczenie hierarchii wartości;
- wyróżnić typy osobowości opracowane przez E. Sprangera wraz z podporządkowaniem do nich poszczególnych wartości;
- przedstawić współczesne rozumienie pedagogiki kultury;
- wskazać przesłanki, do których odwołuje się współczesna pedagogika kultury;
- wyliczyć zarzuty wysuwane pod adresem pedagogiki kultury;
- wymienić osiągnięcia współczesnej pedagogiki kultury.