Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- scharakteryzować kulturę duchową społeczeństw pierwotnych;
- wskazać korzenie wielkich współczesnych cywilizacji światowych: wschodnich (azjatyckich) i zachodnich (europejskich);
- przedstawić charakterystyczne cechy wychowania w cywilizacji wschodniej;
- ulokować w czasie świadectwa o organizacji szkół w patriarchalnych i feudalnych Chinach;
- określić rolę Konfucjusza w starożytnych Chinach, wymienić wskazywane przez niego naczelne idee i ideały;
- porównać konfucjanizm i taoizm;
- przedstawić, w jaki sposób pojmowano wykształcenie w starożytnych Chinach;
- wymienić warstwy (kasty) ludności, które wyróżniał ustrój społeczny starożytnych Indii;
- określić charakter kultury duchowej starożytnych Indii oraz wskazać dzieła, za pomocą których była ona wyrażana;
- opisać rolę, jaką w życiu Hindusów odegrał buddyzm, przedstawić prawdy, jakie głosił;
- wskazać cel wychowania według buddyzmu;
- wymienić osiągnięcia, którymi wyróżniali się Sumerowie i Asyryjczycy;
- scharakteryzować edukację w starożytnym Egipcie;
- wskazać cechy wychowania u starożytnych Żydów.