Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- zdefiniować termin „system edukacyjny”; rozróżnić szerokie i wąskie znaczenie tego terminu;
- wyróżnić etapy (fazy), w jakich dokonywały się przemiany systemów edukacyjnych;
- przedstawić klasyfikację poziomów kształcenia zaproponowaną przez UNESCO;
- wyróżnić modele szkolnictwa obowiązkowego występujące aktualnie w większości systemów edukacyjnych;
- wyróżnić rodzaje struktur szkolnych;
- określić ustawowy czas trwania obowiązku szkolnego w krajach rozwiniętych i rozwijających się; podać wiek, w jakim obowiązek ten się rozpoczyna;
- wskazać średni wiek zakończenia obowiązku szkolnego;
- wymienić możliwe powody zwolnienia z realizacji obowiązku szkolnego;
- wymienić i scharakteryzować typy szkół występujące na poziomie szkolnictwa średniego;
- wskazać zasadnicze modele struktur szkolnictwa wyższego.