Zagadnienia do dyskusji
- Dlaczego merytokratyczna interpretacja społecznych funkcji edukacji stała się częścią publicznego dyskursu i zdrowego rozsądku?
- Czy uzasadnione jest przekonanie merytokratów głoszące, że: „Jeśli ktoś jest zarówno uzdolniony, jak i umotywowany, to na pewno odniesie sukces; jeśli nie – to sam jest sobie winny” (s.330)?
- Według Pierra Bourdieu „edukacja – za »maską neutralności« potwierdza nierówności społeczne, a to poprzez przekształcanie różnic klasowych w kulturowe i ekonomiczne »korzyści«” (s. 332). Jakie zjawiska potwierdzają ten pogląd?
- Który z typów ruchliwości społecznej, wyróżnionych przez Ralpha Turnera (konkurencyjna, sponsorowana) występuje współcześnie w Polsce? Co świadczy o jego występowaniu?
- Jakie zagrożenia kryją się za stanowiskami dotyczącymi problemu równości w edukacji: równość możliwości na wstępie, równość rezultatów na końcu?
- Jaką wartość ma obecnie w naszym kraju dyplom magistra? Co decyduje o jego atrakcyjności, prestiżu, znaczeniu na rynku?
- Dlaczego współcześnie „»bilet uzyskiwany przy odejściu z uniwersytetu nie jest ważny na całożyciową podróż [...] dyplom akademicki jest co prawda kluczem, który przekręca zamek, lecz niekoniecznie otwiera drzwi” (s. 358)?