Zadania do wykonania
- Uczyń przedmiotem sporu pytanie postawione przez Zbyszko Melosika we wstępie do tego rozdziału: „czy współczesna edukacja służy znoszeniu czy pogłębianiu różnic społecznych, tworzeniu elit czy zmniejszaniu różnić?” (s. 328).
- Scharakteryzuj qizm – stanowisko eksponujące rolę ilorazu inteligencji jako czynnika sukcesu edukacyjnego i szerzej – życiowego. Jakie konsekwencje powoduje przyjęcie tego stanowiska?
- Porównaj wyróżnione przez Randalla Collinsa typy kredencjalizmu, posługując się wybranym kryterium.
- Przeanalizuj dane statystyczne (zawarte np. w Rocznikach Statystycznych) dotyczące liczby osób kształcących się w uczelniach wyższych w Polsce w ostatnich latach. Jakie kierunki studiów są najpopularniejsze? Czy na tej podstawie można stwierdzić, że w naszym kraju mamy do czynienia ze zjawiskiem „przeedukowania społeczeństwa”?
- Zapoznaj się z treścią książki Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej (Poznań 2004). Przedstaw na tej podstawie przykłady zjawisk opisywanych w tym rozdziale (np. przeedukowanie społeczeństw, chorobę dyplomu i inne).