Zadania do wykonania

  1. Uczyń przedmiotem sporu pytanie postawione przez Zbyszko Melosika we wstępie do tego rozdziału: „czy współczesna edukacja służy znoszeniu czy pogłębianiu różnic społecznych, tworzeniu elit czy zmniejszaniu różnić?” (s. 328).
  2. Scharakteryzuj qizm – stanowisko eksponujące rolę ilorazu inteligencji jako czynnika sukcesu edukacyjnego i szerzej – życiowego. Jakie konsekwencje powoduje przyjęcie tego stanowiska?
  3. Porównaj wyróżnione przez Randalla Collinsa typy kredencjalizmu, posługując się wybranym kryterium.
  4. Przeanalizuj dane statystyczne (zawarte np. w Rocznikach Statystycznych) dotyczące liczby osób kształcących się w uczelniach wyższych w Polsce w ostatnich latach. Jakie kierunki studiów są najpopularniejsze? Czy na tej podstawie można stwierdzić, że w naszym kraju mamy do czynienia ze zjawiskiem „przeedukowania społeczeństwa”?
  5. Zapoznaj się z treścią książki Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej (Poznań 2004). Przedstaw na tej podstawie przykłady zjawisk opisywanych w tym rozdziale (np. przeedukowanie społeczeństw, chorobę dyplomu i inne).

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88