Najważniejsze terminy

następne »
znajdź termin     
dyscyplina

podporządkowanie się przepisom, ustalony porządek.

dysonans poznawczy

niezgodność występująca pomiędzy związanymi ze sobą danymi poznawczymi, np. informacjami, wiedzą, opiniami; dysonans jest odbierany przez człowieka jako stan przykry, szybko dąży on do jego zredukowania.

język

jeden z wymiarów szkolnego środowiska uczenia się; pełni on następujące funkcje: komunikacyjną (służy jako narzędzie porozumiewania się z ludźmi), ekspresyjną (służy do wyrażania własnych myśli, uczuć, osobowości), ideacyjną (wpływa na sposób spostrzegania rzeczywistości i na sposób myślenia).

konsonans

zdolność do przywrócenia pierwotnego stanu równowagi poznawczej.

kultura organizacyjna szkoły

jedno ze źródeł zewnętrznych wobec jednostki bodźców, skupia ona w sobie oczekiwania wobec szkoły, ideologie i systemy wartości determinujące jej kulturową, polityczną i ekonomiczną misję; według D. Tuohy’ego poznać kulturę szkoły to poznać wytwory, założenia i wartości obecne w szkole.

ład klasowy

ustalony porządek w klasie.

model interpretatywny

model funkcjonowania szkoły, który kładzie nacisk na dialogowe formy szkolnej komunikacji.

motywacja

mechanizm psychologiczny uruchamiający zachowanie jednostki, nadający mu energię i ukierunkowujący je; stan wewnętrznego napięcia pobudzający jednostkę do działania, w wyniku którego dochodzi do redukcji tego napięcia; względnie trwała dyspozycja do działania w określonym kierunku; ma ona charakter świadomy lub nieświadomy.

porozumiewanie się

inaczej: komunikowanie się; proces, dzięki któremu jednostka przekazuje i otrzymuje informacje; komunikowanie może być werbalne (słowne) i niewerbalne (za pomocą gestów, mimiki, tonu głosu itp.).

potrzeba

potencjalny lub rzeczywisty stan braku czegoś, co jest niezbędne do utrzymania osobnika przy życiu, umożliwienia mu rozwoju, zachowania gatunku, utrzymania określonej roli społecznej itp.

słuchanie aktywne

rodzaj słuchania wymagający parafrazowania, precyzowania oraz informacji zwrotnej.

słuchanie empatyczne

rodzaj słuchania wymagający koncentracji nie tylko na słowach zawartych w wypowiedzi ucznia, ale na próbie odczytania uczuć i postaw ucznia.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88