Zadania do wykonania
- Zrekonstruuj kulturę organizacyjną szkoły średniej, do której uczęszczałeś. Uwzględnij w tej rekonstrukcji wyodrębnione przez Davida Tuohy’ego elementy: wytwory, założenia i wartości obecne w tej szkole.
- Jedno z założeń stanowiących element kultury organizacyjnej szkoły dotyczy wiedzy. Wiedza może być zorientowana na przeszłość, teraźniejszość lub przyszłość. Porównaj te orientacje między sobą. Wskaż pozytywne i negatywne strony każdej z tych orientacji.
- Zarejestruj wybraną wypowiedź (swoją lub innej osoby), a następnie przeanalizuj ją uwzględniając funkcje pełnione przez język: komunikacyjną, ekspresyjną, ideacyjną. Co wynika z tej analizy?
- Spróbuj odtworzyć relacje komunikacyjne nauczyciel – uczniowie, które dominowały w trakcie twojej dotychczasowej edukacji. Efekt tego zabiegu porównaj z ustaleniami K. Ulich, przedstawionymi na stronie 248.
- Zapoznaj się z książką Renaty Wawrzyniak-Beszterdy Doświadczenia komunikacyjne uczniów w czasie lekcji. Studium empiryczne (Kraków 2002). Spróbuj na tej podstawie odpowiedzieć na pytanie: jaki kontekst rozwojowy tworzy młodemu człowiekowi szkoła poprzez organizowane w jej ramach relacje komunikacyjne nauczyciel – uczniowie.
- Porównaj różne tradycje badań nad ładem klasowym. Jakie konkluzje dla praktyki szkolnej wynikają z każdej z nich?
- Zaprojektuj sytuację dydaktyczną, w której zostanie wzbudzony dysonans poznawczy, mający na celu pobudzenie aktywności intelektualnej uczniów.