Zagadnienia do dyskusji
- Jaką funkcję ma do spełnienia w społeczeństwie szkoła? Co stanowi misję szkoły w społeczności lokalnej?
- Jaki typ wiedzy (zorientowanej na: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość) dominuje w polskiej szkole? Dlaczego?
- Dlaczego inicjatywa komunikacyjna w klasie zdecydowanie przypada nauczycielowi?
- Co charakteryzuje pytania stawiane przez nauczyciela podczas lekcji? Dlaczego większość z nich wymaga reprodukcji wiedzy?
- Jak ma być szkoła: autorytarna czy permisywna, konserwatywna czy liberalna, „wolna” czy poddana surowej dyscyplinie?
- Czy możliwe jest zastąpienie kar, nagród, oceniania jakimiś innymi konstruktywnymi formami reagowania na zachowania uczniów? Na czym mogłyby one polegać?
- Dlaczego model interpretatywny „szkoły i związane z nim wzorce porozumiewania się nie istnieją w szkolnej edukacji większości szkół świata” (s. 258)?
- Czy prawdziwe jest twierdzenie A. Maslowa, że „największa siła motywacyjna jest ukryta za zaspokajaniem potrzeb samorealizacji” (s. 268)?