Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- wymienić elementy tworzące szkolne środowisko uczenia się;
- zdefiniować pojęcie „kultura organizacyjna szkoły”;
- wskazać założenia dotyczące idei i przekonań leżących u podstaw programu i organizacji szkoły;
- wyróżnić funkcje, jakie pełni język oraz określić, na czym one polegają;
- określić, kto i w jakim celu inicjuje komunikację w klasie szkolnej;
- podać proporcje między aktywnością werbalną uczniów i nauczyciela;
- scharakteryzować pozycje komunikacyjne rozmówców w klasie szkolnej;
- opisać reguły rządzące porozumiewaniem się na lekcji;
- scharakteryzować treść komunikacji pomiędzy nauczycielem i uczniami;
- wskazać najbardziej powszechne formy reagowania nauczyciela na zachowania uczniów;
- opisać sposób, w jaki nauczyciele komunikują najczęściej swoje postawy i uczucia wobec uczniów;
- scharakteryzować nauczyciela jako odbiorcę sygnałów nadawanych przez uczniów;
- określić, na czym polega socjalizacyjna funkcja języka i znaczeń konstruowanych przez nauczycieli;
- przedstawić istotę interpretatywnego modelu porozumiewania się;
- wyróżnić kierunki badań nad ładem klasowym;
- wyróżnić techniki zapobiegające pojawieniu się złego zachowania u uczniów, które wyodrębnił John S. Kounin;
- wyróżnić działania nauczyciela związane z utrzymywaniem ładu i dyscypliny w klasie szkolnej;
- przedstawić, na czym polega wzbudzanie dysonansu poznawczego uczniów oraz jakie sytuacje dydaktyczne takiemu wzbudzaniu sprzyjają;
- określić istotę wzbudzania procesu rekonstruowania wiedzy osobistej uczniów;
- przedstawić działania nauczyciela, które prowadzą do wzbudzania motywacji osiągnięć u uczniów;
- wyróżnić społeczne mechanizmy wzbudzania motywacji.