Cele nauczania

Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:

  1. wymienić elementy tworzące szkolne środowisko uczenia się;
  2. zdefiniować pojęcie „kultura organizacyjna szkoły”;
  3. wskazać założenia dotyczące idei i przekonań leżących u podstaw programu i organizacji szkoły;
  4. wyróżnić funkcje, jakie pełni język oraz określić, na czym one polegają;
  5. określić, kto i w jakim celu inicjuje komunikację w klasie szkolnej;
  6. podać proporcje między aktywnością werbalną uczniów i nauczyciela;
  7. scharakteryzować pozycje komunikacyjne rozmówców w klasie szkolnej;
  8. opisać reguły rządzące porozumiewaniem się na lekcji;
  9. scharakteryzować treść komunikacji pomiędzy nauczycielem i uczniami;
  10. wskazać najbardziej powszechne formy reagowania nauczyciela na zachowania uczniów;
  11. opisać sposób, w jaki nauczyciele komunikują najczęściej swoje postawy i uczucia wobec uczniów;
  12. scharakteryzować nauczyciela jako odbiorcę sygnałów nadawanych przez uczniów;
  13. określić, na czym polega socjalizacyjna funkcja języka i znaczeń konstruowanych przez nauczycieli;
  14. przedstawić istotę interpretatywnego modelu porozumiewania się;
  15. wyróżnić kierunki badań nad ładem klasowym;
  16. wyróżnić techniki zapobiegające pojawieniu się złego zachowania u uczniów, które wyodrębnił John S. Kounin;
  17. wyróżnić działania nauczyciela związane z utrzymywaniem ładu i dyscypliny w klasie szkolnej;
  18. przedstawić, na czym polega wzbudzanie dysonansu poznawczego uczniów oraz jakie sytuacje dydaktyczne takiemu wzbudzaniu sprzyjają;
  19. określić istotę wzbudzania procesu rekonstruowania wiedzy osobistej uczniów;
  20. przedstawić działania nauczyciela, które prowadzą do wzbudzania motywacji osiągnięć u uczniów;
  21. wyróżnić społeczne mechanizmy wzbudzania motywacji.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88