Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- wskazać powody, dla których ocenianie zajmuje dziś centralne miejsce w debatach na temat edukacji;
- podać, jakie rodzaje oceniania wymienia się w polskim piśmiennictwie;
- porównać dwa podejścia do uczenia się i oceniania: behawiorystyczne i konstruktywistyczne;
- opisać zjawisko upolityczniania dyskursu oceniania;
- scharakteryzować problemy związane z ocenianiem zewnętrznym;
- określić znaczenie oceniania zewnętrznego dla doskonalenia nauczania;
- wyróżnić możliwe podejścia do oceniania wewnątrzszkolnego oraz przedstawić ich charakterystykę;
- wymienić i scharakteryzować konwencjonalne techniki oceniania;
- wskazać przyczyny zakłóceń występujące w ocenianiu konwencjonalnym;
- przedstawić ocenianie z zastosowaniem portfolio;
- wyróżnić inne, niż portfolio, niekonwencjonalne techniki oceniania;
- przedstawić mocne i słabe strony konwencjonalnych i niekonwencjonalnych technik oceniania.